Ymmärrän pulttien kiristysmomentista parhaiten vanhanajan yksikön...

Ymmärrän pulttien kiristysmomentista parhaiten vanhanajan yksikön...

Ymmärrän pulttien kiristysmomentista parhaiten vanhanajan yksikön kilogrammametrin. Muistaakseni siinä oli kiintoavain jolla oli varren pituus 1 metri ja kilon massa/punnus aiheuttamassa vääntöä mutteriin tai pulttiin. Nyt olen törmännyt hankalasti ymmärettäviin Ft-lbs ja in-lbs yksikköihin. Esimerkiksi 71 in-lbs, paljonko se on kilogrammametreinä? Millä kertoimella yksi in-lbs pitää kertoa että se muuttuu kilogrammametreiksi? Millä kertoimella yksi Ft-lbs pitää kertoa että se muuttuu kilogrammametreiksi?

Vastaus

Periaate noissa brittiläisissä yksiköissä on sama: on jonkin pituinen varsi ja jokin voima, joka työntää varren päätä. SI-standardin mukainen yksikkö on newtonmetri, Nm, joka tarkoittaa vääntömomenttia, joka syntyy yhden newtonin suuruisen voiman työntäessä kohtisuoraan metrin pituisen varren päätä.

Arkiyksikkönä mainitsemasi "kilogrammametri", kg·m, on ehkä kätevämpi, ei sitä välttämättä muista kuinka suuri yksikkö yksi newton on. Yhteen kilogrammaan vaikuttaa n. 9,81 newtonin suuruinen painovoima, ja yksi kilogrammametri on siis 9,81 newtonmetriä.

Rapakon takana yleisin yksikkö lienee tuo ft-lbs eli lb·ft, pound-force foot, joka on yhden paunan suuruisen painon (0,454kg) aiheuttama vääntö yhden jalan (0,3048m) mittaisen varren päästä. Taas in-lbs (lb·in) on paunan voima yhden tuuman mittaisen varren päästä, eli 1/12 tuosta ft-lbs:stä.

1 ft-lbs = n. 0,14kg·m
1 in-lbs = n. 0,012kg·m
Eli 71 in-lbs = n. 0,82kg·m

Ja netistä löytyvä väännön yksikkölaskuri, josta löytynee kaikki mahdolliset vääntömomentin yksiköt:

http://www.magtrol.com/support/torque_calc.htm

Kommentit (0)

Vastauksesi