Voiko kotikuntoilulla ja kahvakuulalla saavuttaa terveysvaikutuksia kuten kuntosaliharjoittelulla?

Voiko kotikuntoilulla ja kahvakuulalla saavuttaa terveysvaikutuksia kuten kuntosaliharjoittelulla?

2 vastausta

Kyllä varmasti liikunnalla on terveysvaikutuksia riippumatta suorituspaikasta. UKK-instituutin Liikuntapiirakan mukaan terveyttä edistää jo vähintään 10 minuuttia kerralla tapahtuva liikunta, joka teholtaan vastaa reipasta kävelyä. Viikottaisen liikuntapiirakan voi koostaa useista lyhyemmistä jaksoista.

Kokonaissuositukseen kuuluu aikuisilla (18–64-vuotialla) kestävyyttä parantavaa liikuntaa vähintään 2 t 30 minuuttia reippaalla tai 1 t 15 minuuttia rasittavalla tasolla. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa lisäksi vähintään 2 kertaa viikossa.

Kotona tehtävä treeni on varmasti aina parempi kuin ei treeniä ollenkaan. Kotiharjoittelun hyvänä puolena näkisin ennen kaikkea ajansäästön, jos aikataulut muutenkin puskevat päälle. Siirtymiseen liikuntapaikalle ei kulu turhaa aikaa. Oman kahvakuulatreenin pystyy helpommin sovittamaan kiireiseenkin aikatauluun, jos päivään jää vähän ylimääräistä aikaa tai salille lähteminen vain lisää stressiä muun kuormituksen lisäksi.

Netistä löytyy useita kahvakuulan tutorial-videoita ja treeniohjelmia. Kirjastosta saat lainaksi treeniä tukevia kirjoja. Alla näet linkin Helmet-kirjaston oppaisiin.

Oman kokemukseni perusteella vaikeutena kotiharjoittelussa on, että kotiympäristössä keskittyminen herpaantuu helposti muihin asioihin. Yksin treenatessa saat todella haastaa itsesi tekemään tehokkaan treenin. Kuntosalillahan yleensä jo muiden läsnäolo vaikuttaa motivoivasti omaan suoritukseen, joten motivaatiota treenin tekemiseen ei tarvitse erikseen hakea. Treeni sujuu paremmin ja tehokkaammin, kun näkee jonkun hikoilevan viereisellä laitteella tai pusertavan viimeisiä nostoja jalkaprässissä.

Koti liikuntapaikkana ei välttämättä pysty kilpailemaan kuntosalin laitetarjonnan kanssa. Kuntosalihan on tarkoitettu nimenomaan vain treenaamiseen, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa kenenkään olohuoneesta. Kuntosalilla käytössäsi on yleensä hyvä valikoima laitteita ja painoja, joten siellä saat tehtyä monipuolisen treenin yhdistelemällä esimerkiksi kahvakuulaharjoittelua muilla laitteilla tai painoilla harjoitteluun.

Kotiharjoittelulla säästät rahaa ja aikaa, mutta joskus saattaa olla hyväksi lähteä pois näkemästä kodin seiniä. Ympäristön vaihtuessa pääset todella irtautumaan muista asioista ja voit keskittää ajatukset pelkästään tekemääsi treeniin.  Salilla voit saada myös liikunnan ammattilaisen ohjausta laitteiden käyttöön tai jopa tarpeisiisi sopivan oman harjoitusohjelman. Kaupunkien kuntosaleilla hintataso on sekin melko edullinen verrattuna suurten kuntokeskusten treenimaksuihin.

Iltalehden haastattelemat personal trainerit suosittelevat kotiharjoittelua muiden treenien lisänä.

Treenipaikasta riippumatta liikunnassa olennaista on treenien jatkuvuus, joten tärkeintä terveyshyötyjen saavuttamiseksi on liikunnan säännöllisyys liikuitpa sitten kotona, kuntosalilla tai lähimetsän lenkkipolulla.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit (0)
11.10.202011:30
5
4

Liikuntapaikalla ei ole merkitystä, kuntosalijäsenyys ja ympäristö kuitenkin motivoi treenaamaan enemmän ja useammin.

Kotiympäristössä motivaatio taas on erilainen ja treenit helpommin skipattavissa.

Itse kahvakuula on mitä parhaimpia treenivälineitä kotiin, sillä se on edullinen ja mahdollistaa laajan skaalan erilaisia harjoituksia.

Tässä esimerkkik koko kehon kahvakuulatreenistä https://saliohjelma.info/tehokas-kahvakuulatreeni-koko-kropalle/

Tavallinenkin voimaharjoittelu voidaan siis muuttaa kahvakuulatreeniksi suhteellisen pienellä vaivalla. Kuula kuitenkin vaatii perus puntteja enemmän tasapainoa.

Jos kuntokärpänen oikein puree, kotiin kannattaa hankkia kahvakuulan lisäksi myös muita vapaita painoja ja jos budjettia riittää niin kyykkyhäkki on ehdoton suositus.

Kommentit (0)

Vastauksesi