Voidaanko sanoa Jeesuksen olleen isän puolelta enkeli ja äidin puolelta ihminen?

Voidaanko sanoa Jeesuksen olleen isän puolelta enkeli ja äidin puolelta ihminen?

2 vastausta

Kysymyksesi taustalla saattaa olla Harri Sirolan romaani Jeesus enkelinpoika nasaretilainen (Gummerus 2001). Kirjassa Jeesus ei ollut Jumalan poika vaan syntynyt Marian syrjähypystä  arkkienkeli Gabrielin kanssa. Kirja on mielenkiintoinen ja lukemisen arvoinen romaani. Siinä kirjailija käyttää Raamatun tekstejä kaunokirjallisuuden materiaalina ja tutkii Jeesusta uudesta näkökulmasta. Raamatun käyttö taiteen lähteenä on ollut yleistä, mikä kertoo kristinuskon asemasta länsimaisessa kulttuurissa.

En tiedä, mistä Harri Sirola on saanut idean kirjaansa. Ehkä kyse oli vain kirjailijan mielikuvituksesta. Näkemys Jeesuksesta enkelin poikana ei ole ainakaan kristillinen. Kristinusko opettaa, että Jeesus on Jumalan poika ja samalla Jumala itsekin. Hän on täydellinen Jumala ja täydellinen ihminen. Raamatun mukaan Jeesuksen äiti oli Maria, fyysisessä mielessä isää hänellä ei ollut. Raskaus sai alkunsa Pyhästä Hengestä, ilman mitään seksuaalista kanssakäymistä. Raskaudesta Marialle kyllä ilmoittaa enkeli Gabriel, mutta enkelillä ei ole sen alkamisessa kristinuskon mukaan mitään osaa. Enkelit ovat jumalallisia sanansaattajia, eivät alempia jumaluuksia mutta eivät myöskään ruumiillisia hahmoja. Pyhä Henki on yksi Jumalan persoonista, ei enkeli eikä henki parapsykologisessa mielessä. Kristinuskossa Jumalalla on kolme persoonaa isä, poika (Jeesus) ja Pyhä Henki. Persoona ei tarkoita tässä roolihahmoa. Jumalan persoonilla yritetään kuvata tapoja, joilla Jumala toimii suhteessa ihmiseen. Isä on luoja, Poika on lunastaja ja Pyhä Henki rohkaisija ja lohduttaja. 

Jeesuksesta puhutaan kristinuskon lisäksi myös muissa uskonnoissa. Islam opettaa, että Jeesus syntyi neitseellisesti, mutta toisin kuin kristinuskossa häntä ei pidetä Jumalan poikana. Islamissa Jeesus on  profeetta ja täydellinen ihminen, mutta ei enkeli eikä jumala. Hänestä ei puhuta myöskään enkelin poikana tai puolienkelinä. Jehovan todistajien mukaan taas  arkkienkeli Mikael ja Jeesus ovat sama persoona. Jeesusta voisi siis ehkä (Jehovan todistajien mukaan) kutsua enkeliksi, mutta ei enkelin pojaksi.

 

Kommentit (0)
22.09.201809:49
2329
8

Jeesus Nasaretilainen on fiktiivinen hahmo, josta on kirjoitettu paljon ja ristiriitaisesti, joten se, mitä Jeesuksesta voidaan sanoa, riippuu täysin siitä, mihin lähteeseen viitataan. Vähän sama, kuin kysyisi, asuuko Joulupukki Korvatunturilla.

 

 

Kommentit (2)
Itse asiassa Jeesusta pidetään varsin yleisesti todella eläneenä henkilönä toisin ku... Itse asiassa Jeesusta pidetään varsin yleisesti todella eläneenä henkilönä toisin kuin joulupukkia. Jumalaisesta alkuperästä voi sitten olla enemmän näkemyseroja. https://tieku.fi/kulttuuri/uskonto/oliko-jeesus-historiallinen-henkilo
24.9.2018 11:22 Helsingin kaupunginkirjasto 0
Olisiko kuitenkin pikemminkin niin, että Jeesus-nimisestä kuvitteellisesta hahmosta kirj... Olisiko kuitenkin pikemminkin niin, että Jeesus-nimisestä kuvitteellisesta hahmosta kirjoitetut tarinat perustuvat ainakin osittain yhteen tai useampaan historialliseen henkilöön. Siis vähän samaan tapaan, kuin monista villinlännen sankareista on kirjoitettu paljon tarinoita ja tehty elokuvia, mutta todellisuuden kanssa niistä monilla ei ole juurikaan muuta yhteistä, kuin että saman niminen henkilö on tosiaan ollut olemassa.
10.11.2018 16:18 Matti Rantanen 2329

Vastauksesi