Venäjän raideleveys?

Venäjän raideleveys?

Ennen vaihdettiin telit suomalaisiin juniin ja päinvastoin, kun ylitettiin Venäjän-Suomen raja, koska raideleveys oli eri. Onko vielä sama tilanne, vai onko raideleveys jo sama?

8 vastausta

Suomen suurlähetystön sivuilta löytyneen tiedon mukaan Suomen ja Venäjän raideleveys oli ollut sama  1524 mm vuodesta 1851 alkaen . 1960-luvulla Neuvostoliitto siirtyi 1520 mm. raideleveyteen, mutta tämä 4 mm:n leveysero ei ole ongelma Suomen ja Venäjän välisessa junalikenteessä. Sekä suomalaiset että venäläiset junat voivat käyttää molempia raideleveyksiä.

Kommentit (0)
24.12.201615:29
5091
82

Mika Suomiselle tiedoksi: Venäjän  raideleveys on myös Suomessa, Baltian maissa (Viro, Latvia ja Liettua) sekä Valko-Venäjällä, Ukrainassa ja Moldaviassa. Myöhemmin tullut 4 millin ero on vain nippeliasiaa joka ei vaikuta junien kulkuun. "Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää".

Kommentit (1)
kiitos, että tämä oli tiedoksi nimenomaan minulle, joka kuitenkin kerroin, että raidel... kiitos, että tämä oli tiedoksi nimenomaan minulle, joka kuitenkin kerroin, että raideleveys on sama (tai melkein sama) - eli en todellakaan tehnyt neljän millin nippelistä asiaa, päinvastoin. baltian maiden tilanteesta odotan yhä kiistatonta, uskottavaa lähdettä, kun kerran wikipedia ei ole sellainen; viittaan kommenttiini ylempänä: " All high-speed rail lines (except those in Russia, Uzbekistan, and Finland) are standard gauge. The distance between the inside edges of the rails is defined to be 1,435 millimetres."
29.12.2016 11:33 Mika Suominen 15307
23.07.201717:38
5091
65

Puolakin kuului ensimmäiseen maailmansotaan asti Venäjään. Siellä oli sama raideleveys itsenäistymiseen asti. Sen jälkeen Puolan rautatieden raideleveys muutettiin lännessä käytössä olevaan. Sillä haluttiin estää mahdollisen sotatilan aikana Neuvostoarmeijan nopeat kuljetukset. Tietysti muutenkin haluttiin olla osana Länsi-Eurooppaa. Seuraavan sodan hyökkääjä tuli kuitenkin lännestä ja pääsi ilman vaikeuksia käyttämään Puolan rataverkkoa.

Kommentit (0)
18.05.201723:49
64
63

Helsinki-Pietari välillä liikennöi Allegro, ei Pendoliino, ovat tosin saman tehtaan junia.Ennen Allegroa kulki Sibelius, johon vaihdettiin rajalla veturi ja veturinkuljettaja, juurikin yllä mainitusta syystä, mutta myöskin koska Venäjällä ajetaan Venäjän raideliikenteen sääntöjen mukaan ja kommunikointi tapahtuu venäjän kielellä.

Kommentit (1)
Baltian maat, Viro, Latvia ja Liettua, kuuluivat jo ennen Neuvostoliiton syntyä kesari-Ve... Baltian maat, Viro, Latvia ja Liettua, kuuluivat jo ennen Neuvostoliiton syntyä kesari-Venäjään, joten niiden rataleveys on siitä lähtien sama kuin nyky-Venäjällä.
23.7.2017 13:24 Aslak Kortesniemi 0
12.10.201416:40
15294
62

Voi olla hiuksenhalkomista, mutta on hieman epätarkkaa sanoa, että Venäjän ja Suomen raideleveys "oli ollut sama vuodesta 1851 alkaen" - eikä suurlähetystön sivulla niin sanotakaan. Kyseessä on Venäjän ensimmäisen pitkän radan, Pietarista Moskovaan vedetyn Nikolai-radan, valmistumisvuosi. Suomessa ei tuolloin ollut rautateitä eikä edes periaatepäätöstä niiden rakentamisesta. Päätös rautatien rakentamisesta Helsingin ja Hämeenlinnan välille tehtiin muodollisesti keisarin nimissä maaliskuussa 1857. Työt kyseisellä 108 kilometrin osuudella aloitettiin 1858. Oli selvää, ettei "rajamaassa" voinut olla eri raideleveyttä kuin itse Venäjällä.

Kommentit (0)
12.10.201415:36
53151
52

Sensijaan muualla Euroopassa, jo Ruotsissakin, on käytössä eri, 1435mm raideleveys, joten meidän junilla ei pääse ulkomaille, paitsi juuri ja juuri Haaparannalle.

Ehkä kysyjä muistelee Tornion tai Turun sataman telivaihtoja? Tosin niissäkin lienee enemmän siirrelty lasteja kuin telejä.

Kommentit (0)
23.12.201618:41
5091
49

Kysyjä on erehtynyt junan pysähtymisen syystä rajalla. Siinä vaihdettiin veturi eikä vaunujen telit. Suomen rautateillä on vaihtovirta ja Venäjällä tasavirta sähköjärjestelmä. Nykyisessä Pendolino veturissa on laitteet kummallekin joten veturia ei tarvitse vaihtaa.

Kommentit (0)
12.10.201422:08
15307
48

vain kolmessa maassa on tuo sama (tai melkein sama) raideleveys: suomessa, venäjällä ja mongoliassa. en tiedä muista entisen neuvostoliiton osavaltioista, mutta ainakin baltian maissa oli ja on 1435. mongolian ja kiinan rajalla juna ajaa halliin, jossa vaunut nostetaan ja alle vaihdetaan telit. kokemus on mieleenpainuva, olen itse mennyt siitä kaksi kertaa ja raja ylitettiin aina yöllä, eikä vaunusta saanut poistua.

Kommentit (3)
Ei pidä paikkaansa. Neuvostoliittolainen 1520 on käytössä myös entisissä neuvostomai... Ei pidä paikkaansa. Neuvostoliittolainen 1520 on käytössä myös entisissä neuvostomaissa, kuten Baltian maat. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Rail_gauge_world.png
16.12.2016 15:51 Martti Syyskorpi 4386
Kun vikipeediakin on vain ihmisten tekemä, siellä voipi olla ristiriitaista tietoa. Arti... Kun vikipeediakin on vain ihmisten tekemä, siellä voipi olla ristiriitaista tietoa. Artikkelissa "Standard gauge" sanotaan: " All high-speed rail lines (except those in Russia, Uzbekistan, and Finland) are standard gauge. The distance between the inside edges of the rails is defined to be 1,435 millimetres." Eli olisiko Virossa paikallisjunaverkko neuvostovenäläisellä raidevälillä? On mahdollista sekin.
23.12.2016 18:59 Mika Suominen 15307
Löysin tällaisen kirjoituksen netistä koskien juuri tuota telien vaihtoa eri raidelevey... Löysin tällaisen kirjoituksen netistä koskien juuri tuota telien vaihtoa eri raideleveyden takia. https://retki.vuodatus.net/lue/2014/10/viimeinen-junamatka-trans-mongolian-radalla
19.5.2017 16:54 taavi virtanen 3234

Vastauksesi