Vanhoissa polkupyörissä näkee muhviliitoksia, miten ne on tehty?

Vanhoissa polkupyörissä näkee muhviliitoksia, miten ne on tehty?

Liittyykö metallin kutistumiseen jäähtyessä? Muhvin reunassa on siis enintään juotos tms; jos runkoputket on hitsattu toisiinsa on hitsisauma kokonaan näkymättömissä. Miten saumaton muhvi saadaan siihen päälle?

2 vastausta

Keskustelin myös vanhoihin polkupyöriin perehtyneen henkilön kanssa. Jos oikein ymmärsin rautaputken muhvi syntyy putken päähän muotin mukaiseksi, kun putkivalulaite keskipakovalussa kovalla vauhdilla tekee putken, jossa siis muhvi on saumattomasti kiinni.
Muhvi peittää näin liitoksen.

Periaate on sama kuin viemäriputkienkin teossa.

Kommentit (0)
01.07.201613:59
61792
46

Muhviliitoksessa hyvin tarkasti muhvia pienempi putki työnnetään muhvin sisään ja liitos juotetaan hopealla tai pronssilla, joka kapillaarisesti työntyy rakoon pitkälle matkalle, siis pitemmälle kuin näkyvissä oleva liitos. Näin saadaan ohutta (hitsi-)saumaa lujempi liitos ja koska juotoksen lämpötila on alempi kuin hitsauksen, entisajan metallit säilyttivät lujuutensa paremmin. Nykyiset metallit kestävät hitsilämpötilojakin heikentymättä, joten muhvit ovat jääneet pois käytöstä. Nykyisin voidaan myös valmistaa putkia, jotka ovat paksumpia päistään ja (hitsi-)liitokset siten vahvempia, painon pysyessä kuitenkin kurissa ohuemman keskiosan ansiosta.

Polkupyörän rungon muhvi on siis alunperin erillinen kappale, eikä putkeen valun yhteydessä tehty. Muhviliitoksen yhteydessä ei käytetä hitsisaumaa, sitä tosiaan ei mitenkään saisi sinne muhvin sisään.

Kommentit (0)

Vastauksesi