Uusia autoja tuodaan satamiin, ja joskus joutuvat siellä odottamaan pitkänkin...

Uusia autoja tuodaan satamiin, ja joskus joutuvat siellä odottamaan pitkänkin...

Uusia autoja tuodaan satamiin, ja joskus joutuvat siellä odottamaan pitkänkin aikaa ennen toimittamista uudelle omistajalleen. Sanotaan, että autojen kylmäkäynnistäminen on moottorille yhtä raskasta kuin useiden satojen kilometrien ajo - saatika mitä se tekee uudelle moottorille? Kylmäkäynnistetäänkö uudet autot niitä siirrettäessä kuljetusautoon, ja miten huolehditaan ettei vaurioita autolle käynnistyksessä synny?

Vastaus

Raskas kalusto -lehden numerossa 8/2011 tutustutaan tien päällä -juttusarjassa autonkuljetusyhdistelmän kuljettajan työpäivään. Ensin ajetaan Hangon satamaan noutamaan sovittu kymmenen auton lasti. Ohjaamon tietokoneelta tulostetaan tiedot kyytiin otettavista autoista. Listasta käy ilmi myös autojen sijainti laajalla satamakentällä.

Autojen kunto tarkistetaan ensin silmämääräisesti ja ne ajetaan yhdistelmän autotasoille. Kuorman viimeistely tapahtuu tasoja säätämällä. Artikkelin mukaan talviaikaan on joskus tarpeen harjata lumia autoista sen verran, etteivät kuljettaessa lentele tielle. Mukana on myös starttiapu, jolla voi antaa tarvittaessa virtaa hyytyneille uusien autojen akuille. Mikäli käynnistäminen ei onnistu ensinkään, jätetään auto toistaiseksi sijoilleen.

Tämän perusteella autot siis kylmäkäynnistetään siirtovaiheessa. Yleisesti tosiaan esitetään arvio, että jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa auton moottoria 500 – 600 kilometrin ajon verran.

Lähde: Raskas kalusto 8/2011
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=1&t=49362&view=previous
http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2009/11/kylmakaynnistys_syo_rahaa_ja_...

Kommentit (0)

Vastauksesi