TV-mainonnan säädöksistä

TV-mainonnan säädöksistä

Ennenmuinoin Suomessa oli joku laki tai säädös, joka velvoitti tv-kanavia "SELKEÄSTI ja YMMÄRRETTÄVÄSTI" erottamaan kaupalliset mainokset itse ohjelmasta. Käytännössähän tämä oli sitten parin sekunnin "JATKUU" tms. ruutu ja tietty musiikkipätkä. Onko tätä lakia enää olemassa tai onko se voimassa? Aivan erityisesti pistää silmään eli ottaa aivoon TV5 ja TV6, joissa voi tulla alkuun vaikka 6 mainosta, sitten joku "ohjelma jatkuu" .. sitten pari uutta sponsorin mainosta, sitten joku uudenlainen "kohta taas katsotaan" , pari kanavan omaa mainosta jne... erittäin ärsyttävää! Mikä on taho, jolle asiasta voisi valittaa, siis mahdollisen lain rikkomisesta?

Vastaus

Tällaisesta mainosten pyörittämisestä on kyllä pakko olla samaa mieltä, ärsyttäväähän se on. Viestintävirasto (nykyään Traficom) on muutoinkin takavuosina huomauttanut silloin tällöin eräitä televisiokanavia lain salliman mainosajan ylittämisestä.

Laki sähköisen viestinnän palveluista säätelee mainosten ja teleostoslähetysten kestoa ja sijoittelua televisio- ja radio-ohjelmistossa. Mainonnan eettisiä periaatteita ja alaikäisten suojelua koskevien säännösten valvonta kuuluu kuluttajavirastolle. Muilta osin televisiomainontaa, esimerkiksi sen kestoa ja sijoittelua valvoo Traficom.

Mainonnan, sponsoroinnin ja tuotesijoittelun tiimoilta voit ottaa Traficomiin yhteyttä sähköisellä lomakkeella. Sinne voi jättää tiedustelun kyseisen mainontatavan laillisuudesta ja "Mitä toivot Traficomin tekevän asialle?" -kenttään ehdotuksen asian korjaamiseksi. Viranomainen lupaa vastata viiden arkipäivän kuluessa.

 

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi