Turussa on pitkin kaupunkia metallisia noin metrin korkuisia tolppia, joiden...

Turussa on pitkin kaupunkia metallisia noin metrin korkuisia tolppia, joiden...

Turussa on pitkin kaupunkia metallisia noin metrin korkuisia tolppia, joiden päässä on metallinen pallo. Ne näyttävät seuraavan jotain reittejä. Yhdessä samankaltaisessa mutta ei ihan samannäköisessä (päässä oli litteä kappale, ei palloa) tolpassa luki "Kaukolämpö Oy" tai jotain sen kaltaista, joten oletin että muutkin ovat samanlaisia. Ovatko tolpat vain merkkejä vai tehdäänkö niillä jotain?

Vastaus

Mies Turun Kaukolämmöstä ilmoittautui kaduilla pönöttävien tolppien suunnittelijaksi ja vastasi kysymykseesi:

"Tässä vastaus kysymykseen arveluttavista pömpeleistä. Voin kertoa, että olen itse syyllinen niiden ilmestymiseen katukuvaan. Tarkoitus oli löytää hienostuneempi malli kaukolämpöjärjestelmän tuuletusputkille joskus vuosia sitten. Tarjouduin virkani puolesta suunnittelemaan ja hankkimaan sellaisen Turun torille 3 kpl. Tolpasta on ollut yllättävän paljon erilaista keskustelua lehtien ja myös internetin palstoilla, onneksi pelkästään positiivista. Helsingissä on samainen(lättäpää) tolppa Kiasman pihalla ja Oopperatalon portin pielessä (Mannerheimintien puolella) sekä muistaakseni Espalla.

Lämpöisiä päiviä Kaukolämmöstä!

Tässä vähän fysiikan ja termodynamiikan alkeita tuuletusputkien filosofiasta ja painovoimaisesta tuuletuksesta.

Yleistä:
Ne pallopäät ovat kaukolämpöjärjestelmän tuuletusputkia. Kauniimpi versio Golgatan rististin mallisesta versiosta, joita niitäkin näkee vielä jossakin suunnalla. Turussa poistettiin ne torilta noin 15 vuotta sitten ja siirryttiin esteettisempään malliin. Myöhemmin ovat myös muut paikkakunnat seuranneet perässä. Pallukkaa on markkinoilla kahta lajia, täysin pyöreää ja lättäpäätä, joka soveltuu kaljan nautiskeluun paremmin, koska tolkki pysyy sen päällä hyvin pystyssä.

Tarkoitus:
Nk. tuuletettavissa rakenteissa ja järjestelmissä käytetään ulkopuolisen kosteuden poistamiseksi systeemistä omavoimaiseen tuulettumiseen perustuvaa järjestelmää, jossa systeemiin johdetaan alimmasta kohdasta raitista ilmaa (kylmää) ja poistetaan korkeimmasta kohdasta lämmintä ilmaa. Ilman fysikaalisista ominaisuuksista johtuen sen sitoma kosteus on sitä suurempi mitä lämpimämpää se on, joten kanavassa tai kaivossa vaaniva kosteus joutuu ilman sitomaksi ja kulkeutuu sen mukana ulos systeemistä. Systeemi siis kuivaa, joka on homman perimmäisin tarkoitus. Tolppien kautta siis poistuu höyryksi muuttunut vesi kostean ilman muodossa. Vastaavasti alimmassa kohdassa olevien putkien kautta virtaa uutta raikasta kuivaa ilmaa systeemiin.

Havainnot:
Ulkoilman suhteellisen kosteuden ollessa alempi kuin kanavassa tai kaivossa olevan ilman kosteus ja kanavan lämpötilan ollessa korkeampi kuin ulkopuolisen lämpötilan, näkyy tuuletusputkesta tuleva kostea ilma höyrynä. Tällaisessa tapauksessa kysymyksessä on kostea "lösy", joka poistuu maan alla olevasta ilmatilasta. Lösyn virtaus on rauhallista ja putken lämpötila on 10-20 astetta. Vuototapauksessa putkesta tulee pelkkää höyryä, joka on peräisin kaukolämpövedestä. Vapaaseen ilmaan purkautuessaan höyrystyy kaukolämpövedestä talvisaikaan jopa 17 % mutta yleensä vain 2..5 % tai alle. Höyrystyessään veden tilavuus kasvaa lämpötilasta (60..115 C ) ja lähtöpaineesta (8..10 bar) riippuen noin 2000 kertaiseksi. Purkautuessaan putkesta voi sen lämpötila olla 40..90 astetta. Jos hevosen kiinnittää pylvääseen ja sattuu suurehko vuoto, saattaa koni siitä pahoin säikähtää ja polttaa jopa turpansa. Ainakin on varmaa, ettei hevosen omistaja löydä kaakkiaan muutoin kuin hirnahtelun perusteella, koska näkyvyys tolpan läheisyydessä tyynellä ilmalla pienenee alle yhteen metriin.

Kommentit (0)

Vastauksesi