Tuossa yksi ilta mainoksia katsellessa pälähti päähän, että mitähän mahtaa...

Tuossa yksi ilta mainoksia katsellessa pälähti päähän, että mitähän mahtaa...

Hei!
Tuossa yksi ilta mainoksia katsellessa pälähti päähän, että mitähän mahtaa (vars. mainosmiesten mielestä) tarkoittaa sana "uutuus"? Kun telkkarissa mainostetaan hunajamuroja termillä "nyt uutta Suomessa" tms., ja muistan, että täsmälleen noita samoja muroja on ollut jo minun lapsuudessani 60-luvulla! Tosin ne olivat eri nimisiä, mutta itse tuotteen (muron) ulkonäkö oli tismalleen sama, ja epäilenpä että makukin on. Välillä murot ovat saattaneet olla pois markkinoilta, mutta myös omien lasteni ollessa pieniä muistan niitä myydyn kaupassa.

Saako mainosmies siis laittaa mainokseen valheellistakin tietoa, vai onko tässä kysymys taas siitä, että mainosmiesten "totuus" on erilaista kuin ns. tavallisen kansalaisen totuus :P ?

Vastaus
09.05.201212:53
569
37

Kuluttajaviraston sivuilla kerrotaan, että mainonnassa tosiasiaväitteet on voitava osoittaa oikeaksi. Tosiasiaväitteestä on kyse, kun väite koskee mitattavaa asiaa, joka voidaan osoittaa oikeaksi tai vääräksi. "Uutta Suomessa" näyttäisi olevan tällainen tosiasiaväite.

Mainokseen ei siis saa laittaa valheellista tietoa. Yleinen kaupallinen kehuminen ja jopa tietty liioittelu sen sijaan kuuluvat Kuluttajaviraston mukaan mainontaan, mutta tämän takia mainos on myös voitava tunnistaa mainokseksi.

Olisiko mahdollista, että mainoksen "uutta Suomessa" olisi viitannut murojen tuotemerkkiin?

Epäasiallisesta markkinoinnista voi tehdä Kuluttajavirastolle/kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen. Ilmoituslomake löytyy täältä: https://qune.kuluttajavirasto.fi/kuluttajaneuvonta/public/web_KA_ilmoitu...

Tietoa tosiasiaväitteistä mainonnassa: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/markkinointi/tosiasiava...

Kommentit (0)

Vastauksesi