Töihin palaamisesta "vähän" isomman virheen jälkeen

Töihin palaamisesta "vähän" isomman virheen jälkeen

Katselin tuossa Sally Albatrossin karille ajoa. Karille ajon aikana laivaa navigoi luotsiperämies. Aloin pohdiskelemaan millaista tuon perämiehen on palata töihin tuollaisen onnettomuuden jälkeen? Olkoonkin että onnettomuus on monen tekijän summa kuten tässäkin tapauksessa. En kysymyksellä tarkoita pelkästään tätä yksittäistä onnettomuutta, mutta muitakin töissä tehtyjä isoja virheitä. Onkohan aiheesta tehty tutkimuksia?

2 vastausta

Tekemieni hakujen perusteella näyttäisi siltä, ettei juuri tuosta näkökulmasta ole tehty valtavan paljon tutkimusta. Joitakin tutkimuksia silti löytyi, jotka saattavat käsitellä aihetta. Niitä löytyy muutama tästä alta. Usein tarkastelu näyttää keskittyvän johonkin tiettyyn ammattiryhmään.

Merja Perttulan artikkelissa Hoitajakin saa mokata – mutta kuinka virheestä pääsee yli? aihetta käsitellään myös, joskaan se ei ole varsinaista tutkimusta. Toinen mahdollisesti hyödyllinen lähde voisi olla Risto Pelkosen artikkeli Viisas oppii virheistä.

Tässä muutama tutkimus:

Itäniemi, Taru: Ei mitään pitsinnypläystä : television ulkomaantoimittajien kokemukset kriisialueilla ja niistä selviytyminen (Diakonia-ammattikorkeakoulu, 2010)

Paasilinna, Elsa: Poliiseja traumaattisten kokemusten vaikutuksilta suojaavat tekijät

Viljanen, Anne: Lähihoitajien työssään kokemat traumaattiset kriisitilanteet sekä koulutuksen antamat valmiudet niiden kohtaamiseen (Hämeen ammattikorkeakoulu, 1998)

Kommentit (0)
23.01.201814:13
3999
24

Pahin moka jonka laivavanvarustaja voi tehdä, on laittaa alukse nimeksi Albatros(s).Albatrossi on mierimiesten pyhä lintu, jonka mukana liitää menehtyneen merimiehen sielu.  Siksi kyseinen alus paloi heti rakennustelakalla, törmäili jne. Syy ei ole ollut miesten vaan varustamon nolon virheen. Lloyds ei enää ikinä myönnä vakuutusta alukselle jonka nimi on noin väärä.  

Kommentit (0)

Vastauksesi