Tervehdys kaiken tietäville. Minua kiinnostaa logistisesti kuljetuskontit.

Tervehdys kaiken tietäville. Minua kiinnostaa logistisesti kuljetuskontit.

Tervehdys kaiken tietäville. Minua kiinnostaa logistisesti kuljetuskontit. Kuka omistaa ne ja kuinka he saavat tulonsa? Miten voidaan hallita "konttitietokantaa", nehän reissaa ympäri maailmaa. Saattavat seisoa jossain yritysten pihalla ikäänkuin varastona. Kuinka ne "lukitaan" toisiinsa koska esim. laivojen kansilla niitä on kohtuullisen korkeina pinoina. Näyttää kuin niitä ei olisi lukittu sivusuunnassa mitenkään. Kuka on keksinyt, patentoinut kontin rakenteelliset ratkaisut? Kuinka on mahdollista että koko maailma on päätynyt samaan standardiin niin idässä kuin lännessä? Eihän näytetä pääsevän oikein missään yhteiseen standardiin, esim. IT-alalla. Mitä esim. maksaa kontin vuokra ja kuljetus Helsinki-Tokio? Vastausta minusta mielenkiintoisaan asiaan odotellen.

Vastaus

*Konttien logistiikasta*

Jokaisella kontilla on oma tunnisteensa, joka koostuu neljästä kirjaimesta, kuudesta numerosta ja check digit -numerosarjasta. Idea on vähän kuin postipaketilla, jossa on viivakoodi. Kontti tunnistetaan tästä tunnisteesta missä ikinä se liikkuukin. Ennen kuin kontti päätyy päämääräänsä, sille on jo annettu seuraava osoite. Kun kontti sitten saapuu satamaan, sen seuraava osoite selviää lastinpurun yhteydessä, ja matka jatkuu.

Useimmiten yrityksillä on omat konttinsa, sen takia niitä voi nähdä pihassa seisoskelemassa. Kontteja voi tietysti käyttää myös säilytykseen yms. eli aivan tyhjänpanttina ne eivät välttämättä seiso. Tyhjiä kontteja liikkuu kuitenkin paljon maailman merillä, on arvioitu, että jopa 30 % liikkeellä olevista konteista on tyhjiä. Tämä tietysti tuo omat haasteensa laivan lastaukseen.

Kaikki kontit eivät pääsekään perille: Kontteja tippuu laivoista 2 000 - 10 000 kertaa vuoden aikana. Prosentuaalisesti määrä on tietysti häviävän pieni – vuosittain laivataan n. 200 miljoonaa konttia.

Kontteja voi tietysti myös vuokrata leasing-periaatteella: Kontti on vuokraajan käytössä tietyn määräajan, ja vuokraaja vastaa kontin kunnossa pysymisestä. Kun kontti palautuu, se tarkastetaan ja mahdollisesti korjataan kontin vuokranneen tahon laskuun. Vuokraajia löytyy Suomestakin useita.

*Konttien kiinnityksestä*

Kontteja lastataan sekä laivan kannen alle että päälle. Kannen alle menevät kontit laitetaan "selleihin" eli ne lasketaan lokeroihin, jotka estävät sivuttaisliikkeen. Näihin selleihin kontteja kootaan sitten päällekkäin.

Kannen päällä alin kontti lukitaan kiinni laivan kanteen, kääntyvällä twist lock –systeemillä. Alimman kontin päälle aletaan pinota lisää kontteja ja väliin pistetään aina twist lock -lukitus. Lisäksi kaikki alimman päälle pinotut kontit kiinnitetään laivan keskiosaa kohti viistosti menevällä viistoväänteellä, joka on periaatteessa rautatanko. Näin edeten koko kansi täytetään.

*Kontin vuokraaminen Helsinki-Tokio*

Otetaan esimerkkiyritykseksi vaikka Varova Oy. Yritys tarjoaa kuljetuspalvelun, johon sisältyy jonkin varustamon omistaman kontin käyttö, joka on käytössäsi kuljetuksen ajan. (Voit periaatteessa myös ostaa oman kontin). Hinta muodostuu seuraavasti:

20 jalkaa (n. 6 metriä) pitkän merikontin käyttö, 675 dollaria
Bunkkerin polttoainekulut, 235 dollaria
10 % valuuttalisä

Vientiselvitys, 65 euroa
Asiakirjapalkkiot, 650 euroa
Satamamaksu (minimissään), 12 euroa
Kontin nosto, 100 euroa
Kuljetus Helsingin alueella, 220 euroa

Yhteensä nämä summat ovat n. 1800 euroa. Yksityisasiakas joutuu suorittamaan käteismaksun ennen kuin tavara lähtee Suomesta.

Kontin matkassa Japaniin kuluu nelisen viikkoa. Tulliselvitykset Tokion päässä ovat sitten oma ruljanssinsa: Joudut selvittämään tullissa mm. mitä tuot ja miksi. Lisäksi joudut hankkimaan kuljetuksen satamasta jne. eli maksamaan vastaavanlaisia maksuja kuin Helsinginkin päässä. Kun kontti saapuu satamaan, voit tiedustella sitä kuljetusasiakirjalla, jonka olet saanut Helsingin päässä. Periaatteessa sinun tulisi saada ilmoitus kun kontin voi noutaa, mutta asiassa kannattaa kuulemma olla aktiivinen.

Wikipediasta löytyy tietoa konttien historiasta ja standardeista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kontti

Lähteet:
http://www.finnsteve.fi
http://www.varova.fi

Kommentit (0)

Vastauksesi