Terveellisesti ilman pillereitä?

Terveellisesti ilman pillereitä?

Jos katsoo taulukoista, kuinka paljon mitäkin vitamiineja ja hivenaineista ihmisen olisi hyvä päivittäin saada ja toisaalta, kuinka paljon noita aineita missäkin ruoka-aineessa on, niin näyttäisi siltä, että ruokaa pitäisi syödä niin paljon, ettei kevyttä sisätyötä tekevä ihminen millään ehdi kuluttaa siitä saatua energiamäärää. Olenko käsittänyt jotain väärin?

Vastaus

Monipuolisesta ruuasta saat yleensä tarpeeksi vitamiineja, ilman että sinun täytyy tehdä erityisiä laskutoimituksia yksittäisten ruoka-aineiden kohdalla tai syödä enemmän kuin kulutat. Tietysti kannattaa kiinnittää huomiota ravintoaineisiin. Syö mieluummin "vitamiinirikkaita" ruokia kuin ravintoaineköyhiä eineksiä. Ruokailusi monipuolisuutta voit arvioida esimerkiksi ruokakolmion avulla.

Vitamiinien puute saattaa uhata, mikäli laihduttaa tai syö pitkään yksipuolista ravintoa. Myös raskaus, eräät sairaudet sekä tupakointi lisäävät joidenkin vitamiinien tarvetta. Kasvisruokailijan tulee kiinnittää erityistä huomiota B-vitamiinien saantiin.

Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön, joten niitä ei tarvitse saada yhtä usein kuin vesiliukoisia vitamiineja. Vesiliukoiset vitamiinit puolestaan poistuvat kehosta nesteen mukana, joten niitä ei yleensä ole elimistössä liikaa.

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi