Satujen "kolme"

Satujen "kolme"

Monissa saduissa tehdään esim. joku asia kolmeen kertaan, ratkaistaan kolme arvoitusta tms. Mistä tämä johtunee?

2 vastausta
20.04.201811:28
564
32

Kansansatujen tutkimuksessa asiaan on kiinnitetty huomiota. Satujen tutkijat - jotka yleensä ovat joko folkloristeja tai kirjallisuustieteilijöitä - kuitenkin tekevät satujen kerronnallisista rakenteista enimmäkseen kuvailevaa analyysiä. Ilmiölle ei ole niinkään pyritty antamaan kausaalisia selityksiä, vaan pikemminkin kartoittamaan sen levinneisyyttä ja ilmenemismuotoja.

Kolmen toiston rakenne saduissa on myös nähty osana kulttuurin yleisempää esteettistä viehtymystä kolmijakoisiin jäsennyksiin. Kokeellisen psykologian keinoin voidaan tutkia, missä määrin tällaisia esteettisiä mieltymyksiä voi pitää yleisinhimillisinä. 

Yksiselitteistä vastausta kysymykseen on siis mahdoton antaa, vaikka yksittäisten henkilöiden pohdintoja asiasta löytyykin.

Lisätietoa:

https://fairytalez.com/blog/the-power-of-three-why-fairy-tales-often-feature-a-triple/

https://thewritepractice.com/rule-of-three/

Booker, Christopher, The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories. Continuum 2004.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_three_(writing)

https://de.wikipedia.org/wiki/Volksm%C3%A4rchen

Kommentit (0)
21.04.201810:15
18547
44

"Kolme" ei ole ainoastaan satujen ja tarinoiden merkittävä luku, vaan elämänkatsomusten, matematiikan ja monen muun alan erityinen luku.

Asiaa on pyöritelty ja ihmetelty moneen suuntaan. Eräs länsimaiden tavallisimpien "kolmosviittausten" lähde on Raamattu:  Isä, Poika ja Pyhä Henki. Nooalla oli kolme poikaa. Pietari kielsi Jeesuksen kolmasti, Joona oli kolme päivää kalan mahassa, Kristus nousi kolmantena päivänä kuolleista. Jne. 

Olen joskus vuosia sitten joutunut vastaamaan tällaiseen kysymykseen, ja silloin löysin jonkun vanhan perustelun jostain Kaksoisvirtain maasta tai Assyyriasta yms, vaan eipä löydy enää. 

 

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi