sähkölinja-autojen heikkouksista (Tampereella)

sähkölinja-autojen heikkouksista (Tampereella)

Miksi Tampereen kaupungin kokeilu-/sähkölinja-autoissa a) penkkejä on takaperin menosuuntaan nähden, kuten kukaan asiakas ei ehdottomastikaan halua asua -> virhevalinta; miksi ihmeessä kuvitellaan, että kukaan matkustaja haluaisi istua takaperin, kun tulisi seurata etuosan näyttötauluakin ja sitä missä jäisi pois tai painaisi ajoissa Seis-nappulaa; b) penkit ovat linja-autojen takaosassa niin korkealla, ettei niihin normaalipituinen, tervekään aikuinen pääse kipuamaan -> virhevalinta; puhumattakaan kenties painavine kantamuksineen; c) keskioven luiska (kuulemma) on täysin soveltumaton pyörätuoliasiakkaille, joten se siitä matalalattialinja-autosta siltäkin osin sitten -> virhevalinta. Millainen kunnan toimielin on valmistellut sähkölinja-autotyypin valinnan, jos matkustajaystävällisempiäkin voisi kenties olla olemassa: Kaikki penkit menosuuntaan tai korkeintaan 90 asteen kulmassa kuten keskiaukossakin; penkit niin matalalla että niihin pääsee kipuamaan istumaan eikä joutuisi leikkimään jotain oravaa.

Vastaus

Tampereen sähköbussikokeliua varten hankittiin 5 bussia, jotka kulkevat samaa reittiä. Bussit valittiin kilpailuttamalla ja voittajaksi valikoituivat puolalaiset Solaris-bussit. Bussit ovat viiden vuoden leasing-sopimuksella, kaupunki voi halutessaan ostaa autot myöhemmin itselleen. Ensimmäiset bussit aloittivat liikennöinnin joulukuussa 2016. Kilpailutuksen yhteydessä todettiin, että busseilta ei voinut olettaa samanlaista istumisväljyyttä kuin muilta Tampereen kaupungin busseilta, koska se ei olisi mahdollista matalalattiaisile sähköbusseille.

Ainakin kuvan mukaan bussien istuimista ainakin suurimmassa osassa matkustetaan kasvot menosuuntaan päin. En muista millaisia muut Tampereen paikallisliikenteen bussit ovat, mutta ainakin Helsingin liikenteessä on tavallista, että osa bussin istuimista ovat selkä menosuuntaa kohti. On tietysti totta, että useimmat meistä haluavat matkustaa kasvot menosuuntaa kohti. Toisaalta, kun istuimet ovat vastakkain, matkustajat voivat keskustella keskenään. 

Tampereen Kaupunkiliikenne  (TKL) on toteuttanut asiakaskyselyn, jossa kysyttiin asiakkaiden näkemyksiä busseista ja sen mukaan matkustajat olivat pääosin tyytyväisiä. Sen sijaan kaupunki ei ole ollut busseihin täysin tyytyväinen. Ilmeisesti niiden toimintavarmuus ei ole riittävä. Kyseessä onkin kokeilu, jolla kaupunki hakee kokemusta myöhempää sähköistyksen laajentamista varten. Siksi suosittelen, että kysyjän lähettää palautteensa suoraan Tampereen joukkoliikenteen asiakaspalveluun joukkoliikenne@tampere.fi. Sieltä palaute osataan ohjata oikeaan paikkaan ja kysymyksiin osataan vastata tarkemmin. 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi