Sähköauton vääntömomentti ylämäessä paikaltaan lähdettäessä?

Sähköauton vääntömomentti ylämäessä paikaltaan lähdettäessä?

Hei, Haluaisin vastauksen ja perustelut väitteeseen: "Sähköauto ei kykene lähtemään liikkeelle ylämäessä pehmeässä maastossa asuntovaunu perässä." Yleisesti tunnettua on, että sähköautossa on vääntöä todella hyvin, suhteessa polttomoottoriautoon. Mutta väitetään, että ainoastaan silloin kun massa liikkuu. Mikä on tilanne sähköauton ja polttomoottoriauton välillä väännön suhteen kun massa on paikallaan?

Vastaus

Sähköauton moottorissa on aivan riittävästi vääntöä. Ilmeisesti väitteen taustalla on ajatus siitä, ettei auto kuitenkaan pysty tuottamaan riittävää vääntömomenttia pyöriinsä. Tämä johtuisi siitä, että useimmissa nykyisissä sähköautoissa on vain yksi vaihde. Moottorin vääntö ei mene yksi yhteen sen väännön kanssa, joka välittyy voimansiirron kautta pyöriin. Sähköauton voimansiirrossa ei ole myöskään sopivaa momentinmuunninta, joka säätäisi moottorin momenttia liikkeellelähdössä. Pehmeässä maastossa pyörät jäisivät sutimaan, ja ilman momenttimuunninta toimiva sähkömoottoori saattaisi ylikuormittua.

Tämä lienee väitteen taustalla. Todellisuudessa sähköautojen vääntö ja vaihteisto vaihtelevat malleittain, ja monien kohdalla voimansiirron pitäisi kyllä olla riittävä lähtöön mainituissa oloissa. Useimpia tällä hetkellä markkinoilla olevia sähköautomalleja ei vain ole tyyppihyväksytty vetämään kuormia. Tämä ei välttämättä kerro niiden todellisesta kyvystä vetää esimeriksi asuntovaunua.

Kommentit (0)

Vastauksesi