S-ryhmän Sale-kaupassa oli erään tuotteen hinta hyllyn reunassa 2.00...

S-ryhmän Sale-kaupassa oli erään tuotteen hinta hyllyn reunassa 2.00...

S-ryhmän Sale-kaupassa oli erään tuotteen hinta hyllyn reunassa 2.00 euroa.Kassakone näytti hinnaksi kuitenkin 2.05 euroa, joka minulta myös vastalauseistani huolimatta perittiin.Onko asiakas oikeutettu saamaan tuotteen siihen hintaan, joka on merkitty hyllyn reunaan, vai onko vain tyydyttävä kassaneidin selityksiin, että hintoja ei ole keritty päivittää?Rahamäärältäänhän tämä tapaus ei ole taloudellisesti merkittävä, lähinnä periaatteellinen.

Vastaus

Kiitos kysymyksestä.

Tässä tapauksessa sinä olit oikeassa, eli hinta on se, joka hyllyssä seisoo. Asiakas ei voi mitenkään tietää mistään päivityksistä, joten hän perustaa ostopäätöksensä hyllyssä olevaan hintaan. Tässä tapauksessa voit vedota kuluttajansuojalain toiseen lukuun. "Totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea erityisesti: ... 3) kulutushyödykkeen hintaa tai sen määräytymisen perusteita, erityistä hintaetua ja maksuehtoja;".

Normaalisti kaupanalalla on tämä hyvin tiedossa (siis että hinta on se mikä on hyllyssä), sinulla kävi vain huono tuuri. Ensi kerralla kannattaa pitää puolensa. (Mutta asiallisesti, tietenkin.) :)

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1978/19780038

Kommentit (0)

Vastauksesi