"Rypsiöljyssä on omega-3:sta aika vähän verrattuna useimpiin kasvisöljyihin".

"Rypsiöljyssä on omega-3:sta aika vähän verrattuna useimpiin kasvisöljyihin".

Näin vastasitte jonkun esittämään kysymykseen. Pellavaöljyn lisäksi tuli mieleen camelinaöljy. Entä ne muut?

Vastaus

Finelin taulukon mukaan eniten alfalinoleenihappoa sisältävät elintarvikkeet ovat: pellavaöljy, pellavansiemen (kokonainen, rypsiöljy, rypsiöljy (kylmäpuristettu), pähkinä (saksanpähkinä), ruokaöljy. Muita hyviä lähteitä ovat esimerkiksi hamppuöljy ja hampunsiemenet sekä margariinit, joissa on alfalinoleenihappoja.

N-3 -sarjan rasvahappoja ovat myös kaloista saatavat eikosapentaeenihappo (EPA, 20:5 n-3) ja dokosaheksaeenihappo (DHA, 22:6 n-3).

Omega-3 rasvahappojen saantisuositus on noin 2-3 g vuorokaudessa. Tämä määrä on kahdessa ruokalusikassa rypsiöljyä tai 150 grammassa kalaa.

Suomalaiset saavat ravinnosta enemmän n-6 -sarjan rasvahappoja.  Länsimaisessa ruokavaliossa n-3-rasvahappojen saannin on esitetty olevan liian vähäistä suhteessa n-6-sarjan rasvahappojen saantiin.

Ravinnon omega-rasvahapot vaikuttavat laaja-alaisesti hyvinvointiin ja terveyteen. Ne osallistuvat esimerkiksi verisuoniston, hermoston ja rauhasten toimintaan ja kehitykseen sekä auttavat alentamaan kolesterolia.

Alfalinoleenihappo lievittää tulehduksen oireita, vähentää veren hyytymistä ja ehkäisee sydämen rytmihäiriöitä sekä rintasyöpää.

Kommentit (0)

Vastauksesi