Ruokokosken etsaus?

Ruokokosken etsaus?

Löysin vintiltä Ruokokosken etsauksen, jossa oli kuvan mukainen todistaja: Selma Ruokokoski ja jotain muita merkintöjä. Mitähän nämä mahtavat tarkoittaa? Alkuperäistä vai jäljennöstä? Voiko etsauksia olla useampia "alkuperäisiä"? Vastauksesta kiitollinen taiteen ystävä, mutta ei tuntija.

Kuvat: 
Vastaus

Valokuvien perusteella kyseessä olisi Jalmari Ruokokosken grafiikkatyö Kipeä Elvira (1910). Etsaus eli viivasyövytys on eräs tapa valmistaa taidegrafiikkaa. Se on syväpainomenetelmä, jossa haluttu kuva syövytetään hapon avulla painolaattaan. Eri vaiheiden jälkeen laatalle levitetään painoväri ja laatta puhdistetaan, niin että väriä jää vain hapon syövyttämiin uriin. Laattaa puristetaan painoprässissä suurella voimalla paperia vasten ja kuva siirtyy paperiin.

Yhdellä painolaatalla voidaan tosiaan tehdä useita vedoksia. Taiteilija vahvistaa sarjanumeroinnilla ja signeerauksella jokaisen hyväksymänsä vedoksen. Taiteilija voi käyttää myös omia merkintätapojaan vedossarjaa merkitessään. Numerointi kertoo montako kappaletta sarjasta on tehty. Niitä voidaan valmistaa kymmenittäin tai jopa sadoittain. Myös yhden uniikin vedoksen ottaminen on mahdollista.

Taidegrafiikan vedosten merkinnöistä tarkemmin: http://www.atelierhannula.fi/merkinnat.html          https://www.jyu.fi/hum/laitokset/taiku/taiku_opiskelu/kurssit/aineistoja/taidegrafiikan-merkintoja

Etsaukseksi aitouden voinee todistaa pätevä taiteen arvioija. Tällaiset todistajamerkinnät taidegrafiikassa eivät vaikuta tavanomaiselta käytännöltä. Bukowskin ja Hagelstamin huutokaupoissa ko. työn hinnat näyttäisivät liikkuneen 100-120 euron tienoilla.

 

 

 

 

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi