Rekkojen talvirenkaat

Rekkojen talvirenkaat

Olen jo pidemmän aikaa pohtinut rekkojen pärjäämistä liukkaalla tiellä kesärenkailla, kun henkilöautoihin vaaditaan talvirenkaat (ja niissä vielä halutaan käyttää nastoja) samoissa olosuhteissa (tosin nykyään vaaditaan rekkoihinkin talvirenkaat vetävälle akselille). Aiemmin olen ajatellut, että rekan suurempi massa ja siten suurempi kitka auttaisi asiaa, mutta perusfysiilalla laskettuna massanhan ei pitäsi vaikutta jarrutusmatkaan ja maksimi kaarrenopeuteen. Todellisuudessa ainakin kuivalla tiellä rekan jarrutusmatka on pidempi kuin henkilöauton mm. jarruviiveen ja heikompien jarrujen takia. Perusfysiikalla jarrutusmata saadaan mgµs=1/2mv^2 ja maksimi kaarrenopeus mgµ=mv^2/r. noista molemmista supistuu massa pois, eli massan ei pitäisi vaikuttaa noihin, jos kitkakerroin pysyy samana. En ole keksinyt miten rekan jarru pito ja ajo-ominaisuudet yllättäen paranisivat liukkaalla kelillä verrattuna kesärenkailla varustettuun henkilöautoon, kun kesäisissä olosuhteissa henkilöautolla jarrutsmatka on käytännössä lyhyempi ja hallittavuus parempi kuin rekalla. Umpilumessa ja sohjossa suuremman pintapaineen pitäisi auttaa, mutta jääpinnalla taas luusisi, että suurempi pintapaine aiheuttaa jään sulamista huonontaen pitoa. Osaisiko joku antaa seltyksen tuolle rekan pärjäämiselle talvella kesärenkaille? Löytyisikö jostain tutkimusta, missä verrattaisiin rekan ja henkilöauton pitoa talvella kesärenkailla?

Vastaus

Suomessa raskaita ajoneuvoja koskeva talvirengaspakko on astunut voimaan 2.1.2017.  Kuorma- ja linja-autoja sekä yli 3,5 tonnin henkilöautoja ja traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 60 kilometriä tunnissa koskevan asetuksen mukaan talvirengaspakko on voimassa joulukuun alusta helmikuun loppuun. Kyseisissä ajoneuvoissa on oltava vetävillä akseleilla talvirenkaat, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään viisi millimetriä.

Rengasalan tekninen foorumi on 2015 julkaissut tutkimuksen Raskaan kaluston talvikauden rengasvaatimukset, jossa selvitetään raskaan liikenteen talvikaudella aiheutuneita liikennehäiriöitä. Raportissa sanotaan mm. seuraavaa: "Tieliikennekeskukselle ilmoitetaan sellaisista häiriöistä, joihin on liittynyt toimenpidepyyntö. Usein on ollut kysymys siitä, että raskas ajoneuvo on jäänyt liukkaalla jumiin mäkeen tai risteykseen tukkimaan muuta liikennettä. Talvesta riippuen raskaan ajoneuvon jumiin jäämisestä johtuneita hiekotus- yms. pyyntöjä on tieliikennekeskukselle tullut noin viidestä sadasta runsaaseen tuhanteen. Aineistosta käy ilmi, että suurin osa ilmoituksista on talvikeleistä johtuvia." 

Kommentit (0)

Vastauksesi