Polkupyörän satulan korkeus

Polkupyörän satulan korkeus

Kun olin 1960 luvulla lapsi, polkupyörän satulan piti olla sellaisella korkeudella että sai jalan ihan suoraksi. Nyt kun katselee polkupyöräilijöitä, niin jalka on koko ajan ainakin jomkun verran koukussa. Onko nyt keksitty parempi tapa määrittää satulan korkeus ja mikä se tapa on?

4 vastausta
14.08.201815:15
4206
15

Moi! Kokeneet maantiekilpailupyöräilijätkin sanoivat että oikea satulan korkeus  on kun poljin on alimmassa asennossa ja jalka suorana. Paras teho jalkojen lihaksista skabaan. Missä se maapallon pnta on, sillä ei ole mitään merkitystä. Kyllä se boltsi siellä pysyy jaloilla pitämättä.

Kommentit (0)
13.08.201814:59
9206
14

Olen akoinaan tehnyt kesälomareissuja joilla keskimatka oli noin 100km/päivä. Suurimman osan matkoista tein samalla pyörällä, joka oli jotain 28-tuumaisen pyörän ja 24-tuumaisen lastenpyörän välimaastosta. Kasvoin lopulta niin pitkäksi, että polvet alkoivat kipeytyä koska en saanut jalkaa suoraksi polkiessa. Kesti kuitenkin jonkin aikaa ennen kuin tajusin mistä se kipeytyminen johtui. Pyörän satulaa ei voinut nostaa enää yhtään ylemmäksi, joten ostin korkearunkoisemman pyörän. Kipeytyminen loppui kun sain satulan säädetyksi oikein.

Omasta kokemuksesta voin siis sanoa että jos jalka ulottuu maahan, satula on liian alhaalla. Se tosin riippuu pyörän mallistakin hieman. Itselleni sopivimmaksi säädöksi olen todennut sellaisen satulankorkeuden, että pystyn ajamaan sekä päkiöillä että kantapäillä, mutta kantapäillä ajaessa peppu keikkuu puolelta toiselle, päkiöillä ei keiku. Silloin jalan ojennus on juuri oikea, eivätkä polvet rasitu.

Kommentit (0)
26.08.201817:57
3061
12

Voi olla, että nykyisin ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä tätä. Siksi satulan korkeus on mitä sattuu.

Kommentit (1)
Taitaa olla Jopo-sukupolvi joka ei ymmärrä.
27.8.2018 07:08 Telttu Ella 9206

Polkupyörän satula on sopivalla korkeudella silloin, kun satulassa istuessa varpaat juuri ja juuri ulottuvat maahan. Polven tulee jäädä hiukan taipuneeksi kun poljin on ala-asennossa. Liian ylhäällä oleva satula tekee ajamisesta tehotonta ja lisäksi poljettaessa lantio keinuu puolelta toiselle. Liian alhaalla oleva satula taas rasittaa erityisesti polvia.

Kommentit (0)

Vastauksesi