Polkupyörän ketju

Polkupyörän ketju

Hei Voisinko kysyä, maantiepolkupyörä, jolla on vaihteita ja takavaihdin, kun ajan ilman polkemista, ketju liikkuu ylös ja alas n. 5 mm, voiko kiristää sen onko turvallista ajaa Milloin tiedän, milloin täytyy vaihtaa ketjua? Kiitos Terveisin

2 vastausta

Teoksessa Polkupyöräkirja : polkupyörän huolto- ja korjausopas : mukana Shimano, Sram ja Campagnolo / Mark Storey käsitellään aihetta. Kirjassa kerrotaan muun muassa seuraavaa:

”Yleisin ongelma ketjuissa kulumisen lisäksi on jäykkä nivel. Se ilmenee usein pienenä hidastuksena, kun nivel menee ohjainpyörän läpi, ja voi aiheuttaa ketjun hyppäämisen isolla välityksellä ajettaessa. Jäykkä nivel voidaan korjata ketjutyökalulla. Jäykkä nivel voidaan usein korjata myös taivuttamalla ketjua varovasti edestakaisin sormilla.

Ketjut eivät veny – yleinen harhakäsitys – mutta etäisyys tappien välillä kasvaa useimmiten sekä tappien että ketjurullien kulumisen seurauksena. Kulunut ketju alkaa nopeasti kuluttaa keskiö- ja takarattaita. Jos ketju vaihdetaan ennen kuin se kuluu pahasti, ei uusia keskiö- ja takarattaita tarvita. Ketju voidaan vaihtaa vain muutaman kerran, ennen kuin keskiö- ja takarattaat on vaihdettava.”

Edelleen kirjassa todetaan, että perinteinen menetelmä ketjun kulumisen tarkistamiseksi on teräsmitta. Suurin kuluminen tapahtuu kuitenkin ketjurullissa. Paljon tehokkaampi menetelmä on käyttää ketjuntarkastustyökalu.

Kirjassa on seikkaperäinen kuvitus myös ketjuntarkastustyökalun käytöstä.

 

Polkupyöräkirja : polkupyörän huolto- ja korjausopas : mukana Shimano, Sram ja Campagnolo / Mark Storey
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2110130__SPolkupy%C3%B6r%C3%A4kirja%20%3A%20polkupy%C3%B6r%C3%A4n%20huolto-%20ja%20korjausopas%20%3A%20mukana%20Shimano%2C%20Sram%20ja%20Campagnolo%20Lw%3D%3D%20Mark%20Storey__Orightresult__X4;jsessionid=DC554FF08CE6405153B500067E067C8B?lang=fin&suite=cobalt

Kommentit (0)
04.07.201619:17
61866
79

Jos kyseessä on ketjuvaihdin (ketju tekee S:n muotoisen mutkan kahden pienen hammasrattaan kautta takarenkaan keskiön oikealla alapuolella), niin siinä on automaattinen kiristys eli jousi joka pitää ketjuvaihtimen niin takana kuin ketju sallii, siis sopivalla kireydellä. 5mm ylös-alasliike ketjussa ei haittaa. Puhtaana ja voideltuna kannattaa vaihde pitää, jotta jousella on mahdollisuus toimia oikein.

Jos vaihde on takakeskiön sisällä oleva napavaihde (sinne menee vaihdevaijeri pienen ketjun välityksellä päädystä), niin kireys säädetään takarengasta siirtämällä. Mutta ei siinäkään 5mm löysä ketjussa kovin vakavaa ole.

Ketjun kuluneisuutta ei "maallikko" kovin helpolla selvitä, ilman noita edellisen vastauksen mittalaitteita, joita taitaa olla turha ostaa, kun uuden ketjun saa halvemmalla. Jos hammasrattaat ovat kuluneet epäsymmetrisiksi (toinen reuna on eri kulmassa kuin toinen), on ketjukin jo kulunut. Uutta ketjua ei kannata laittaa kuluneisiin rattaisiin, se kuluu nopeasti pilalle. Eli vaihtoon sekä rattaat että ketju. Rataspakan vaihtoon tarvitaan erityistyökalu, jos ei moista ole tai huvita hankkia, niin huoltoon koko pyörä.

Kommentit (0)

Vastauksesi