Pitääkö paikkaansa että jos tuotteella on esimerkiksi vuoden takuu, takuun...

Pitääkö paikkaansa että jos tuotteella on esimerkiksi vuoden takuu, takuun...

Pitääkö paikkaansa että jos tuotteella on esimerkiksi vuoden takuu, takuun mennessä umpeen on oikeasti vielä 3 kk aikaa saada se takuuseen? Kaveri puhui asiasta mutta onko varmistusta. Koskeeko asia kaikkia takuita?

Vastaus

Kuluttajaviraston sivuilta löytyy tietoa takuuajoista ym. asiaan liittyvästä. Jo kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Kauppojen markkinoimat takuuajat eivät saa olla kuluttajansuojalakia vähäisemmät. Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.

Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä realistisen kestoikänsä ajan. Laitetta saatetaan elinkaarensa aikana joutua huoltamaan ja korjaamaankin kuluttajan laskuun. Pitkäikäisten laitteiden kuten kodinkoneiden elinkaaren alkupuolella ja heti takuuajan jälkeen myyjäliikkeen vastuu on suuri. Myyjän vastuu pienenee vasta kun laitteet ikääntyvät.

Jos esim. radiosi hajoaa 3 kk takuuajan umpeutumisen jälkeen, tulee myyjän kantaa vastuu tai muuten osoittaa, että olet itse onnistunut tärvelemään radion.

Kommentit (0)

Vastauksesi