Perusaineenvaihdunnan ylläpitävä kcal-määrä?

Perusaineenvaihdunnan ylläpitävä kcal-määrä?

Ellei ihminen liiku yhtään, aivotoiminta?, paljonko tulee saada vuorokaudessa kcal:eita, että pysyy hengissä tai että alkaa laihtua eli menettää sen hetkistä painoaan?

Vastaus

Perusaineenvaihdunta on se energia, joka tarvitaan lepotilassa paaston aikana elimistön toimintoihin, sydämen toimintaan, verenkiertoon, hengitykseen, jne. Kohtuullisesti liikkuvalla henkilöllä perusaineenvaihdunnan osuus kokonaisenergiankulutuksesta on noin 75 %. Keskimäärin perusaineenvaihdunta on miehillä 4,2 kJ/min ja naisilla 3,8 kJ/min.

Perusaineenvaihduntaan vaikuttavat monet tekijät: ikä, kehon koostumus, koko, kehon lämpötila, ilmasto, hormonit, lääkkeet, ravitsemustila. Laihtumisen kannalta olennaista on ruuasta saadun energiamäärän ja kulutuksen välinen suhde. Jos saat kulutukseen nähden liikaa kaloreita, ylimääräiset kalorit varastoituvat rasvana ja paino nousee. Tai toisinpäin. Laihtumista tapahtuu, jos energiankulutus on suurempi kuin ruuasta saatu energiamäärä. Laihtumisen mekanismi pidemmällä aikavälillä on monimutkaisempi. Yleensä laihtumisen seurauksena paino nousee, koska elimistö alkaa niukemman energiansaannin seurauksena vastustaa laihtumista ja varastoida ravintoaineita.

Ravintosuositusten mukaiset kalorimäärät ovat naisilla noin 1800-2400 kcl/vrk ja miehillä 2200-2800kcl/vrk. Päivittäinen energiantarve on yksilöllistä, joten yksiselitteistä kalorimäärää on vaikea antaa. Sydänliiton verkkosivulla voit laskea ikäsi ja painosi mukaan perusaineenvaihduntasi kalorimäärän. Samalla voit arvioida energiankulutuksen päivittäisen aktiivisuuden mukaan.

Hengissä pysyminen ja laihtuminen ova mielestäni hieman eri asioita. Kehottaisin tavoittelemaan terveellistä ruokailua ennemmin kuin elämää nälkärajalla, jos olet aikeissa pudottaa painoasi.

Tässä professori Pertti Mustajoen neuvoja painon pysyvään hallintaan.

"Mikään dieetti ei toimi painonhallinnassa, koska kukaan ei voi olla jatkuvasti dieetillä. Painonhallinta ei myöskään onnistu, jos joka päivä kokee epämiellyttävää nälkää. Painonhallitsija syö joka päivä itsensä normaalin kylläiseksi ja käyttää normaalia ruokaa mutta saa ruoasta aikaisempaa vähemmän energiaa.

Seuraavat ruokaan ja syömiseen liittyvät ohjeet perustuvat satoihin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin:

  • Lisätään kasviksien, hedelmien tai marjojen käyttöä
  • Vähennetään ruoan rasvaa
  • Käytetään "hitaita" hiilihydraatteja (täysjyvätuotteita)
  • Ei käytetä sokeripitoisia juomia
  • Proteiinipitoisia ruokia entiseen tapaan tai enemmän
  • Montako kertaa syödään päivässä?
  • Annoskoot pidetään kohtuullisina
  • Vältetään isokokoisia astioita

Mainituilla muutoksilla on mahdollista vähentää päivän energiansaantia 200–500 kilokaria ja silti syödä itsensä normaalin kylläiseksi."

 

Kommentit (0)

Vastauksesi