Pasilan järkälemäinen virastotalo siinä aseman kupeessa ei varsinaisesti ole...

Pasilan järkälemäinen virastotalo siinä aseman kupeessa ei varsinaisesti ole...

Pasilan järkälemäinen virastotalo siinä aseman kupeessa ei varsinaisesti ole mikään ilo ainakaan useimpien tuntemieni ihmisten silmälle. Herääkin kysymys, onko sitä silti pidetty valmistumisensa aikaan onnistuneena. Jos kyse on peräti arkkitehtikilpailun tuloksesta, kiinnostaisi tietää, miilaisin perusteluin se on tullut valituksi. Löytyykö tätä tietoa tai muita aikalaiskommentteja esim. lehdistä tai kirjallisuudesta?

Vastaus

Pasilan virastotalon suunnitteli alun perin arkkitehtitoimisto Castren- Jauhiainen-Nuuttila jo 1960-luvulla. Se valmistui kuitenkin vasta 1981, koska energiakriisi pysäytti työt 1973 moneksi vuodeksi. Vuonna 1991 se valmistui Suomen suurimmaksi ja Pohjoismaiden toiseksi suuremmaksi virastotaloksi. Pasilasta suunniteltiin Helsingin kakkoskeskusta ja siten valtiokin rakensi massiivisen virastotalon. Itä-Pasila rakennettiin uudella tyylillä, ajatuksena oli erottaa jalankulkijat ja autot toisistaan .Jalankulkijat nostettiin kannen päälle, katutaso jätettiin autoille. Periaatteessa hyvä idea kuitenkin epäonnistui, katumiljööstä tuli köyhä ja ankea ja jalankulkijoiden väylistä ikävän yksitoikkoisia.

Tekstit löytyivät Helsingin Sanomista 6.10.2003 ja 22.9.2004. Pääkirjaston Pasilassa ollessa nyt suljettuna vanhat Helsingin Sanomat ovat luettavissa Helsingin Yliopiston kirjastossa.

Kommentit (0)

Vastauksesi