Paljonko suunnilleen on nykyaikaisen matkustajakoneen rahtitilan (sen, missä...

Paljonko suunnilleen on nykyaikaisen matkustajakoneen rahtitilan (sen, missä...

Paljonko suunnilleen on nykyaikaisen matkustajakoneen rahtitilan (sen, missä matkustajien matkalaukut ovat) lämpötila lennettäessä 11 kilometrin korkeudessa?

Vastaus

Soitin Finnairin Cargoon ja konsultoin myös Finnairin palkkalistoilla olevaa suunnittelijaa. Näistä lähteistä saamieni tietojen mukaan lämpötila ei riipu niinkään lentokorkeudesta, vaan sen sijaan konetyypistä ja lentoajasta.

Useimmat Euroopan lennot operoidaan Airbussilla. Niissä ruuman lämpötila on ensimmäisen tunnin ajan sama kuin lähtöpaikan ulkolämpötila. Tämä johtuu siitä, että ennen lähtöä ruuman luukku on auki matkalaukkuja lastattessa.

Airbussissa ilma kiertää sen verran tehokkaasti, että ruuman lämpötila alkaa tuon ensimmäisen tunnin jälkeen lähennellä matkustamon lämpötilaa, päätyen lopulta samaan lämpötilaan.

Embraereissa, jotka ovat Airbussia pienempiä, kaksimoottorisia brasilialais-koneita, pätee myös tuo ensimmäisen tunnin sääntö. Sen jälkeen ruuma alkaa lämmetä, mutta lämpötila nousee vain kymmenen asteen tuntumaan.

Isommissa kaukoliikenteen koneissa on eri ruumalokeroita, joissa on eri lämpötiloja. Näitä lämpötiloja voidaan myös säädellä. Pakkasen puolelle ei kuitenkaan päästä, eli kylmäkuljetus ei järjesty.

Finnair Cargolta vielä korostettiin, että eläimet sijoitetaan aina ruumaan, jonka lämpötila säädetään sellaiseksi, että eläimet siellä pärjäävät!

www.finnaircargo.fi/

Kommentit (0)

Vastauksesi