Paljonko suora edestakainen maanalainen Juna + Auto -tunnelin rakentaminen...

Paljonko suora edestakainen maanalainen Juna + Auto -tunnelin rakentaminen...

Paljonko suora edestakainen maanalainen Juna + Auto -tunnelin rakentaminen maksaisi seuraavissa tapauksissa:
Helsingistä Ahvenenmaalle, Ahvenanmalta Tukholmaan, Helsingistä Tukholmaan, Turusta Ahvenanmaalle, TurustaTukholmaan, Helsingistä Pietariin, Helsingistä Narvaan, Helsingistä Tallinnaan. Helsingistä Kööpenhaminaan, Helsingistä Hampuriin.
Mitä muita ongelmia kuin ympäristö ja rahaongelmia olisi kyseisten hankkeiden esteenä?

Vastaus

Tällaisessa yhteydessä on mahdotonta antaa kovin tarkkoja laskelmia kustannuksista, jotka todennäköisesti selviävät vasta projektin valmistumisen jälkeen, jos silloinkaan saadaan yksiselitteistä vastausta.

Lähin vertailukohta maailmalta on Englannin kanaalin alittava Calais´n Ranskassa ja Folkestonen Englannissa yhdistävä "Chunnel". Wikipedian mukaan tunnelin pituus on n. 50 km. ja sen rakentaminen maksoi v:n 2007 rahassa n. 10 miljardia puntaa eli pyöreästi 15 miljardia euroa. Kilometriä kohti kustannus on siis n. 300 miljoonaa euroa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel

Netistä löytyy laskuri, jolla voi selvittää eri paikkakuntien välisiä etäisyyksiä.

http://www.mapcrow.info/

Vaikka tunnelin suu ei välttämättä tule ihan kaupungin keskustaan, saa tästä kuitenkin suuntaa-antavan arvion mahdollisen tunnelin pituudesta. Pituus X 300 000 000 €/km on kustannusarvio.

Helsinki-Maarianhamina (kahdella merkitsevällä numerolla)280 km tekee 84 miljardia euroa.

Maarianhamina-Tukholma 140 km tekee 42 miljardia euroa.

Helsinki-Tukholma 400 km tekee 120 miljardia euroa.

Turku-Maarianhamina 130 km tekee 39 miljardia euroa.

Turku-Tukholma 270 km tekee 81 miljardia euroa.

Helsinki-Pietari 300 km tekee 90 miljardia euroa.

Helsinki-Narva 200 km tekee 60 miljardia euroa.

Helsinki-Tallinna 80 km tekee 24 miljardia euroa.

Helsinki-Kööpenhamina 880 km tekee 264 miljardia euroa.

Helsinki-Hampuri 1160 km tekee 348 miljardia euroa.

Laskin tähän vielä yhden Suomen ja Ruotsin välisen tunnelin kustannukset, missä Etelä-Suomen ja Ruotsin maantiet tulevat lähimmäksi toisiaan eli
Korppoo-Kapellskär 150 km, joka on 45 miljardia euroa.

Summat ovat valtavia. Suomen valtion velka on samaa luokkaa kuin Helsinki-Narva -tunnelin kustannusarvio tässä. Ongelmat olisivat siis varsinkin poliittisia: halutaanko tehdä näin suuria satsauksia kiinteisiin yhteyksiin, vai onko viisaampaa kehittää meri- ja lentoyhteyksiä. Puhumattakaan siitä, mitä muuta voidaan elinkeinoelämän tai yhteiskunnan kehittämiseksi tehdä noilla summilla. Vaikka kaikki rahat eivät tulisikaan Suomen valtion budjetista, olisi näiden hankkeiden kustannusrasitus melkoinen myös suomalaisille varonmaksajille.

Kommentit (0)

Vastauksesi