Paljonko Mika Myllylä nosti aktiiviurallaan penkistä eli mikä oli hänen...

Paljonko Mika Myllylä nosti aktiiviurallaan penkistä eli mikä oli hänen...

Paljonko Mika Myllylä nosti aktiiviurallaan penkistä eli mikä oli hänen penkkipunneruksen maksimituloksensa?

Vastaus

Hiihtäjän harjoittelun painopiste on peruskestävyysharjoittelussa, jolla hapenottokyky kehittyy. Voimaakin tarvitaan, erityisesti ylävartaloon. Mika Myllylä toesi keskittyvänsä voimaharjoittelussaan kestovoiman ja pikavoiman kehittämiseen. Hän vältti raskasta voimaharjoittelua: "Isoja painoja en käytä, koska silloin elimistön aerobia ei toimi".

Tuskinpa Myllylä juurikaan edes testasi paljonko penkiltä nousisi. Loukkaantumisen vaarakin olisi ollut riskinä. Muistelma/tunnustuskirjassaan Riisuttu mestari Myllylä kertoo harjoitusmetodeistaan, joita olivat mm. tunnettu Tervanevalla suojuoksulla hankittu sitkeys jalkoihin. Toisinaan lisäpainona saattoi olla repullinen kiviä tai painoliivit. Hän vahvisti ylävartaloaan soutamalla Kalajoella jopa kolmen tunnin soutumatkoja kovalla tahdilla. "Usein testasin käsieni kuntoa tekemällä etunojapunnerruksia. Vähintään 300 punnerrusta piti yhtäjaksoisesti pystyä punnertamaan". Myöhemmin kirjan sivuilla hän mainitsee Lillehammerin 1994 olympialaisten alla lisänneensä voimaharjoittelua, mutta ei koskaan pyrkineensä kasvattamaan maksimivoimaa: "Ei hiihtäjä saa mikään lihaskimppu olla".

Lähteet: Myllylä, Mika: Riisuttu mestari (Tammi, 2001)
http://www.kangasalask.fi/huippu/jutut/myllylavoimasta.htm
http://www.valmentajapankki.fi/fi/Blogi.html

Kommentit (0)

Vastauksesi