Pääväylät ja niiden aina laajenevat liittymäalueet haukkaavat nykyään tosi ison...

Pääväylät ja niiden aina laajenevat liittymäalueet haukkaavat nykyään tosi ison...

Pääväylät ja niiden aina laajenevat liittymäalueet haukkaavat nykyään tosi ison alueen Helsingin pinta-alasta, viimeksi pisti ikävästi silmään miten Keskuspuisto katkeaa entistä selvemmin, kun Ilmalan kohdalla levennetään rajusti tiealuetta. Miksei leventämisen sijaan laiteta lisäkaistoja alempaan kerrokseen (esim. molemmat toisen suunnan kaistat ylös, toisen alas), jolloin maa-alaa haaskaantuisi vähemmän? Maansiirtotyöt näyttävät nykyisellä systeemillä joka tapauksessa olevan massiiviset, joten tuskin tulisi hirveästi kalliimmaksikaan.

Vastaus

Puutut varmasti monia mietityttäneeseen asiaan, omien kokemuksieni mukaan esimerkiksi Saksassa liittymät vain putkahtavat pois moottoritieltä eikä autoilijan tarvitse pyöriä suunnattomissa liittymissä.
Emme kuitenkaan täällä Tietohuoltoasemalla osaa vastata siihen miksi Suomessa on tällainen käytäntö.
Paras tapa vaikuttaa asiaan ja herättää keskustelua olisi varmaan lähettää viestiä suoraan liikennesuunnittelijoille tai kirjoittaa asiasta mediaan.

Helsingin kaupungin rakennusvirasto:
http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Rake...
Tiehallinto:
http://www.tiehallinto.fi/

Kommentit (0)

Vastauksesi