Ovatko määräaikaiset puhelinliittymät toistaiseksi voimassaolevia...

Ovatko määräaikaiset puhelinliittymät toistaiseksi voimassaolevia...

7 vastausta

Kuluttajaviraston sivuilla on tietoa määräaikaisesta ja toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta. Määräaikainen sopimuksen purkaminen tulee yleensä kalliimmaksi kuin toistaiseksi voimassa olevan ja sen voi sanoa olevan sitovampi.
"Määräaikaisen liittymäsopimuksen irtisanominen ja numeron siirtäminen uuteen liittymään on mahdollista kesken sopimuskauden. Tällöin yleensä joudut maksamaan sopimuksen jäljellä olevat kuukausimaksut ja mahdollisesti vielä ennenaikaisen irtisanomisen vuoksi määritellyn maksun."

"Toistaiseksi voimassa olevan liittymäsopimuksen voi irtisanoa, jolloin sopimus päättyy irtisanomisajan kuluttua. Sopimuksen voi irtisanoa suullisesti tai kirjallisesti. Liittymän irtisanomisaika on 2 viikkoa, minkä ajan on maksettava vanhaan liittymäsopimukseen liittyviä maksuja."
Katso tarkemmin:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/puhelin-ja-internet/liittymat/liitt...

Kommentit (0)
24.09.201421:33
47
45

Tämä on usein puhelinliittymiä markkinoivien yrityksien mainoksissa epäselvää. Miten on näiden 12, 24 tai 48kk kytkyjen laita? Ne ovat toistaiseksi voimassa olevia, käsittääkseni, mutta hinta on edullinen koska siihen sitoutuu pitkäksi aikaa. Esimerkiksi täältä ( http://www.puhelinliittymat.fi/liittymatarjoukset/ ) näkee, että lähes kaikki tarjoukset ovat tuollaisia useamman kuukauden kytkyjä. Päteekö noihin tuo kahden viikon irtisanomisaika? 

Kommentit (0)
07.05.202017:44
81
19

Tänä päivänä harva operaattori tarjoaa enää määräaikaisia puhelinliittymiä. Siitä huolimatta osa operaattoreista kauppaa niitä kuluttajille edelleen. Hinta tosiaan on aina huomattavasti edullisempi, mutta liittymää sitoutuu silloin pitämään sopimuksessa kerrotun ajan, joka on yleisesti 12, 24 tai 48 kuukautta. Esimerkiksi täällä ( https://www.xn--puhelinliittym-jib.com/ ) huomaa, että Suomen liittymämarkkinoilla ei ole enää juuri yhtää kytkyliittymiä. 

 

Kommentit (0)
04.06.201812:50
108
16

Usein se juuri menee noin, kuin tuossa yllä kuvailtiin. Eli hinta lukitaan tietyksi ajanjaksoksi, jonka aikana ei sopimuksen purkaminen onnistu. Niiden irtisanomiseen ei päde kahden viikon irtisanomisaika. Vaikka usein kytkytarjoukset ovat alhaisia hinnoiltaan, niin kannattaa harkita, että tarvitseeko todella kaikkia luvattuja ominaisuuksia vai ei. Nimittäin tavallinen tallaaja ei kyllä tarvitse 300mb/s nopeutta kännykässä. Esimerkiksi sivulla https://www.xn--vertaaliittym-nfb.fi/ voi tutustua erilaisiin vaihtoehtoihin.

Lähde:

https://www.xn--vertaaliittym-nfb.fi/

 

Kommentit (0)
02.06.202108:37
34342
4

Minulle ainakin soitti juuri pari viikkoa sitten Dna:n virkailija ja kysyi, haluanko jatkaa liittymääni ehdoilla x, y , z.

Sanoi, että se on nyt voimassa vuoden, ja jos sillä aikaa haluan lopettaa, niin minun on maksettava jäljellejääneiden kuukausien perusmaksut - ihan kuin tapahtui Telian kanssa 6 vuotta sitten.

Mistä te kaverit oikeasti saatte niitä määräajattomia liittymiä? Oletteko jonkun firman agentteja?

Telia oli pakko irtisanoa, se ei kuulu alueella, jolla asun. Meni vuosia taistellessa niiden kanssa, että ne lopulta suostuivat myöntämään, miksi. Koko ajan yrittivät väittää, että vika on vanhassa puhelimassani, tai jossain muualla kuin heillä, tai vain levittelivät käsiään. Kirjallisiinkaan valituksiin ei vastattu. Rahani ottivat siitä huolimatta, eikä käsi siellä päässä vapissut, vaikka valitin useita kertoja puhelujen pätkimisestä, ja kerroin, että naapureilla on sama ongelma Telian kanssa - Dna kuuluu vaikeuksitta. Eli käytännössä en voinut puhua kotoa mitään tärkeitä puheluja. 

Jokainen liittymäkeskustelu saa turhaa väriä siitä, että en käy ulkomailla - enkä korona-aikana matkusta lainkaan - en käytä älypuhelinta, jolloin kaikki se nettitouhuilla pröystäily on tarpeetonta. Nuoret operaattorin virkailijat eivät edes ymmärrä, että voi olla vuonna 2021 ihminen, joka ei  tarvitse, käytä eikä halua käyttää nettiä jossain puistonpenkillä, bussissa tai pihalla - jota ei kiinnosta surffailu eikä varsinkaan se, että joutuu maksamaan alati palveluista, joita ei käytä. PC kotona toimii hyvin ja sillä hoidetaan kaikki emailit, laskut jne.

Yleensäkin tuntuu, että ihmisellä, jolla ei ole älypuhelinta, instagramia, facebookkia jne. ei ole edes ihmisarvoa.

Kommentit (0)
01.06.202120:54
110
3

Hyvä Timo, hyvin sanottu. Nykyisin kuitenkin lähes kaikki liittymät on ilman määräaikaa. Tämä on mielestäni hyvä asia, sillä itse ainakin kilpailutan puhelin liittymän pari kertaa vuodessa.

Kommentit (0)
07.06.202109:22
26
1

Tämä on hyvä idea verrattuna moniin muihin. Luulen, että voin taata paljon nopeampia tarjouksia, joita voimme saada, kun kyse on puhelimista. Tämä on yksityisten lankapuhelinten jatke. Tämä tekee paljon paremmin meille kaikille ainakin myös.

Kommentit (0)

Vastauksesi