Ostin pari vuotta sitten n.800 euroa maksaneen japanilaisvalmisteisen...

Ostin pari vuotta sitten n.800 euroa maksaneen japanilaisvalmisteisen...

Ostin pari vuotta sitten n.800 euroa maksaneen japanilaisvalmisteisen sähköpianon. Vasta pakkausta kotona avattaessa minulle selvisi, ettei vehkeen mukana tullut minkäänlaista suomenkielistä käyttöohjetta. "Ei ole tällä alalla tapana, oletamme kaikkien asiakkaidemme osaavan sen verran englantia" oli maahantuojan kommentti asiaan. Mielestäni kyse on periaatteesta, ei kielitaidosta tai sen puutteesta. Vaahtoanko mielestänne joutavan turhasta asiasta?

Vastaus

Kuluttajaviraston kanta asiaan on selkeä: tuotteen mukana on oltava suomen- ja ruotsinkielinen huolto-, hoito- ja käyttöohje, jos tuotteen käyttäminen sellaista vaatii.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kayttoohjeet/

Ymmärrän kyllä maahantuojan kannan sinänsä. Voi olla ettei tiettyä sähköpianomallia myydä kovinkaan montaa kappaletta vuodessa, jolloin ohjeiden kääntämiskustannukset voivat olla hyvin korkeat suhteessa myynnin määrään. Käytännössä maahantuojalla saattaa olla vaihtoehtona myydä tuotetta ilman suomenkielisiä ohjeita tai olla myymättä lainkaan.

Lain mukaista kuvaamasi toiminta ei kuitenkaan ole. Kuluttajan oikeuksien ollessa kyseessä epäkohdista vaahtoaminen ei ole koskaan turhaa.

Kommentit (0)

Vastauksesi