Onko suomessa mahdollista ottaa apina lemmikiksi ja mistä ja miten se onnistuu?

Onko suomessa mahdollista ottaa apina lemmikiksi ja mistä ja miten se onnistuu?

5 vastausta

Samaa asiaa on kysytty meiltä pari kertaa ennenkin. Vastaukset löytyvät arkistostamme hakusanalla apinat.
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Apinat

Varmuuden vuoksi kopioin tähän aikaisemmat vastaukset:

"Suomessa on kiellettyä ottaa luonnonvaraista eläintä lemmikiksi, onneksi. Apinat ovat villieläimiä, jotka kuuluvat luontoon. Ne ovat vaativia hoidettavia jopa eläintarha-olosuhteissa pitkä-ikäisinä ja käytökseltään arvaamattomina.

Maailmalla käydään laitonta villieläinkauppaa, mutta mieti, haluaisitko itse luonnosta salakuljetetun, omasta elinympäristöstään riistetyn, mahdollisesti sairaan eläimen kotiisi? Se ei olisi eettisesti oikein.
Laiton kauppa myös kiertää eläinten ja ihmisten suojaksi säädetyt rokotus- ja karanteenisäännöt.

Lemmikeiksi soveltuvia lajeja on valtavasti, jos haluat eläinystävän. Esimerkiksi löytöeläintaloissa on tarjolla erilaisia kotia kaipaavia lemmikkejä.

Lemmikkiapina voi olla hauska ajatusleikki, mutta se ei todellisuudessa toimi niinkuin Peppi Pitkätossu-sadussa."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...6/19960247
http://www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=1529

"Ei ole mahdollista. Eläinten tuontiasetuksen(884/75) mukaan: "Apinoiden maahantuontia varten eläinlääkintöosasto myöntää maahantuontilupia vain tutkimuslaitoksille ennakolta selvitettyihin kokeisiin ja Korkeasaaren eläintarhalle. Yksityisille ihmisille tai eläinkaupoille ei tuontilupia myönnetä eläintautien ja ennen kaikkea zoonoosien eli ihmisten ja eläinten yhteisten tautien leviämisvaaran vuoksi. Myöskään eläinsuojelusyistä ei apinoiden pito lemmikkieläiminä ole suotavaa, koska ne ilmastossamme melkein säännöllisesti sairastuvat."

Lähde:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bi...K+592/1992

Kommentit (0)
15.04.201810:45
1003
59

Teeveessä tuli kerran dokumentti amerikasta jossa joku otti simpansin poikasen. Oli pentuna ihan kiva mutta kun kasvoi alkoi puremaan ja hyökkäilemään ihmisten kimppuun ja laittoi käytännössä koko kämpän remonttiin. Oli pakko luopua. Eli ei kannata ottaa vaikka olisi mahdollista.

Kommentit (1)
Simpanssia ei kannataisi muutenkaan ottaa kotieläimeksi, se on luonteeltaan ilmeisesti ha... Simpanssia ei kannataisi muutenkaan ottaa kotieläimeksi, se on luonteeltaan ilmeisesti hankala kesyyntymään ja taipuvainen vastaaviin äkkipikaistuksiin. Mutta lisäksi täysikasvuinen simpanssi on melko kookas apina ja syö paljon eikä ymmärtääkseni opi kovin helposti sisäsiistiksi. Maailmalla on kuitenkin esimerkkerkkejä onnistuneesta simpanssin adoptoimisesta lemmikiksi erilaisista olosuhteista. Koirat ovat kaikkien lajin tuhansien ihmisten kanssa vietettyjen vuosien aikana raadelleet ja tappaneet lukemattomia määriä ihmisiä ja enemmän kuin luultavasti, tulevat jatkossakin tekemään niin. Mutta se ei silti ole estänyt ihmistä universaalisti kutsumasta koiraa ihmisen parhaaksi ystäväksi. Tuossa valossa tarkasteltuna asia on suhteellista. Kukin meistä luottaa eläimiin eritavalla, siihen ei ole mitään standardia. Samoin kuin ei siihenkään, miten yllättävästi kaikki eläimet saattavat joskus käyttäytyä lemmikkeinä.
21.4.2018 14:32 Henri Leppänen 74
15.04.201804:53
74
49

Joo. Ymmärrän, että on vanha aihe. Mutta vastaus siitä huolimatta piti sisällään kaikki mahdolliset epäloogisuudet, jotka ko. asiaan liittyy.

Apina on varmasti vaativa lemmikki. Mutta ihmiset mm. kuitenkin lisääntyvät jatkuvasti, vaikka mikään ei maailmassa oikein tahdo vaikudessaan vetää vertoja lasten kasvatukselle, mihin verrattuna lemmikin pito on lastenleikkiä. Lisäksi kaikki eläimet voivat joko potentiaalisesti olla sairaita, tai sitten jatkuvasti kantavat hengenvaarallisiakin tauteja limakalvoillaan - kuten esim. ihmiset tekevät jatkuvasti.

Sellaiset kädelliset eläimet kuten Kapusiiniapinat, vetävät älykkyydessään lähes vertoja ihmisille. Abstraktiotkaan eivät ole niille täysin vieraita. Lisäksi ne voivat lemmikkeinä yltää jopa yli 40 vuoden ikään. Älykkyys on tunnustetusti omavaraisuuden yksi suurempia kynnyskysymyksiä. Mitä itsenäisempi eläin on, sitä vähemmän se tarvitsee jatkuvaa hoitoa ja silmälläpitoa tarvitsee.

Laissa, joka sallii eläimien tuonnin koekäyttöön, mutta ei ottamista turvalliseen kotiin hoidettavaksi, ei ole absoluuttisesti mitään järkeä. Mutta silti meidän täytyy kunnioittaa sen sanelemia ehtoja.

Kommentit (0)
15.04.201810:28
8622
27

Onpa Henrillä erikoinen käsitys logiikasta. Nimenomaan pitkä ikä ja älykkyys tekevät apinan pidon lemmikkinä mahdottomaksi.

Kaikki apinat ovat niin sosiaalisia eläimiä, ettei ihmisen läsnäolo ei mitenkään voi korvata sitä sosiaalisen elämän puutetta, josta apina kärksii jos sillä on seuranaan vain ihmisiä. Kaksi-kolmekin apinaa on ihan liian vähän sosiaalisten suhteiden kannalta. Apina tarvitsee useita muita saman lajin apinoita ympärilleen voidakseen olla se apina, joksi se on syntynyt. Ilman muiden apinoiden seuraa apina ei opi normaaleja sosiaalisen käyttäytymisen malleja, ja apina itse kärsii siitä, ihan riippumatta kärsiikö ihmnen sen käytöshäiriöistä.

Pitkä ikä vain pahentaa siaa, koska 40 vuodessa lemmikin omistajan mieli voi muuttua, ja omistaja voi myös kuolla ennen apinaa. Apinan siirto uudelle oimstajalle on apinalle tragedia.

Itsenäisyydestä puhuminen on julmuutta. Voiko apina itse käydä kaupassa, sisustaa kotinsa ja valikoida kumppaninsa?

Sekä sosiaalisesti että fyysisesti lemmikkieläin on koko ikänsä ihmisen vankina, vaikka omistaja kuinka uskottelisi itselleen muuta.

Kommentit (3)
Kaikki eläimet ovat alkujaan laumaeläimiä ja keskenään kommunikoivia olentoja omalla ... Kaikki eläimet ovat alkujaan laumaeläimiä ja keskenään kommunikoivia olentoja omalla hierarkisella järjestyksellään. Se on ollut ainoa keino selviytyä suurempia saalistajia vastaan - joskus jopa ainoa keino suuremmille saalistajille onnistua saamaan saalista. Huomasit varmaan, että käytin esimerkissäni Kapusiiniapinaa. Sitä pidetään muualla onnistuneesti lemmikkinä jatkuvasti. Ja mitä kotieläimien käytöshäiriöihin tulee, koirakin potee mm. masennusta. Eroahdistus on jatkuvasti merkittävä ongelma lukuisille koiranomistajille ympäri Suomea. Akvaariokalatkin ovat taipuvaisia saamaan automaatioita, jotka ovat puhtaita käytöshäiriöitä ja aiheutuneet vankeudesta parinsadanlitran kokoisessa tankissa, meren tai suuren järven sijaan. Mutta ei se silti ole estänyt ihmisiä ottamasta niitä lemmikeiksi ja jopa laittamasta samaan suljettuun tilaan keskenään luonnossa saalis/saalistaja suhteessa olevien lajien kanssa. Se pitkäikäisyys ja älykkyys Kapusiiniapinaa koskiessa antaisi apinalle enemmän aikaa adaptoitua siihen käsitykseen, että ihminen/ihmiset ovat sen lauma. Koiratkin suhtautuvat ihmisiin samoin kuin lajotovereihinsa koiralaumassa, ei pitäisi olla ylitsepääsemätön seikka korkeamman älykkyyden omaavalle lajille. Se epäloogisin kohta tuossa kirjoituksessa johon viittasin on tuo sallittu tuonti koe-eläimeksi. Lainsäädännön mukaan yksittäisiä eläimiä saa kyllä tuoda Suomeen kidutettavaksi, mutta et voi esim. adoptoida mahdollisesti koe-eläimen tehtävistä vapautettua Kapusiiniapinaa ja tarjota sille turvallista kotia. Minusta se on hyvinkin epäloogista. Ihme on jos muut näkevät siinä logiikkaa. Kaikki lemmikit ovat tuolla edellisessä kommentissa todetulla tavalla vankeja. Niitä kahlitaan, häkitetään, karsinoidaan, niiden kulkua rajoitetaan ja ihminen muokkaa jatkuvasti niitä toimimaan kuten ihminen haluaa. Kapusiiniapinan kanssa sen älykkyyden ja pitkäikäisyyden ansiosta olisi mahdollista muovata sellainen suhde, jossa lemmikille varattu luottamukseen ja käytökseen perustuva tila olisi hyvin paljon suurempi, kuten se on esim. koiran kanssa. Kaikkia lemmikkejä pitäessä pätevät samat seikat erityistarpeiden huomioimisesta riittävän aktiviteetin järjestämiseen. En sano, että olisi hyvä idea ottaa Apinaa lemmikiksi Suomeen, totean vain, että se ei olisi mahdotonta. Edellisessä kommentissa esilletuotujen seikkojen valossa, minkään eläimen lemmikiksi ottaminen ei ole kovin viisasta, mutta ihmiset pitävät lemmikkejä jatkuvasti. Suomi olosuhteidensa puolestakaan ei esim. estäisi pitämästä apinaa lemmikkinä. Lajit kuten Japaninmakaki tai Lumiapina, pärjäisivät täällä ympärivuotuisesti. Moni apina, kuten kaikki esimerkkeinä käyttämäni, ovat kuitenkin monesta syystä uhanalaisia, joiden mahdollisuudet selvitä luonnollisessa elinympäristössään ovat heikentyneet merkittävästi monenlaisista ihmisen toimista johtuen. Laiton eläinkauppa on yksi niistä. Toinen on sen elinympäristön tuhoaminen ja mm. Kiinan Lumiapinan kohdalla metsästys on merkittävä uhka ja ko. laji on jo erittäin uhanalainen. Monia uhanalaisia lajeja on ryhdytty suojelemaan pitämällä niitä vankeudessa. Ja vaikka en ole sen kannalla, näen että esim. apinoita olisi mahdollista suojella sukupuutolta ottammalla niitä lemmikeiksi ja antamalla luoda uusia sukupolvia, jotka adaptoituisivat helpommin ihmisten maailmaan. Eri asia on tietty se, että voisiko ihminen apinoiden tapauksessa unohtaa turhamaisuutensa ja kunniottaa lajien geneettistä koskemattomuutta, jättäen apinat jalostamatta mm. esteettisten mieltymystensä mukaan.
15.4.2018 14:38 Henri Leppänen 74
Tässä ei nyt ole kysymys eläimistä yleensä, vaan nimenomaan apinoista. Kukaan empatia... Tässä ei nyt ole kysymys eläimistä yleensä, vaan nimenomaan apinoista. Kukaan empatiakykyinen ihminen ei kyllä halua apinaa lemmikiksi. Ne jotka ovat erehtyneet sen tekemään, huomaavat kyllä virheensä, jos vaan yhtään on empatiakykyä olemassa.
15.4.2018 18:10 Telttu Ella 8622
Kyse on apinoiden sopivuudesta lemmikeiksi, jota säätelevät ja johon vaikuttavat kaikki... Kyse on apinoiden sopivuudesta lemmikeiksi, jota säätelevät ja johon vaikuttavat kaikki samat asiat, kun muidenkin lemmikkien pitämiseen. Minusta Kapusiiniapina sopisi lemmikiksi ja kuten monet lajit maailmassa, se kykenisi sopeutumaan lemmikin asemaan oikealla omistajalla. Alkuperäisessä vastauksessa kirjoitettiin laittomasta eläinkaupasta ja kysyttiinkö, että haluaisiko sitä tukea. Henkilökohtaisesti en halua tukea mitään laitonta eläinkauppaa, mutta en tyrmää esim. Kapusiiniapinaa lemmikkinä, joka olisi mm. adoptoitu koe-eläinolosuhteista laillisesti - kuten voi tehdä mm. koirien kanssa. On todella ahdasmielistä vedota tässä kontekstissa vain apinoihin lemmikeinä ja niiden esille tuotuihin mahdollisiin lajikäyttäytymiselle kytkettäviin ongelmiin, kaikkien lemmikkieläinten kuitenkin potiessa omille lajityypeilleen ominaisista ja ihmisen toimien/toimimattomuuden aiheuttamista häiriökäytösmalleista.
15.4.2018 20:12 Henri Leppänen 74
15.04.201804:54
74
25

Joo. Ymmärrän, että on vanha aihe. Mutta vastaus siitä huolimatta piti sisällään kaikki mahdolliset epäloogisuudet, jotka ko. asiaan liittyy.

Apina on varmasti vaativa lemmikki. Mutta ihmiset mm. kuitenkin lisääntyvät jatkuvasti, vaikka mikään ei maailmassa oikein tahdo vaikudessaan vetää vertoja lasten kasvatukselle, mihin verrattuna lemmikin pito on lastenleikkiä. Lisäksi kaikki eläimet voivat joko potentiaalisesti olla sairaita, tai sitten jatkuvasti kantavat hengenvaarallisiakin tauteja limakalvoillaan - kuten esim. ihmiset tekevät jatkuvasti.

Sellaiset kädelliset eläimet kuten Kapusiiniapinat, vetävät älykkyydessään lähes vertoja ihmisille. Abstraktiotkaan eivät ole niille täysin vieraita. Lisäksi ne voivat lemmikkeinä yltää jopa yli 40 vuoden ikään. Älykkyys on tunnustetusti omavaraisuuden yksi suurempia kynnyskysymyksiä. Mitä itsenäisempi eläin on, sitä vähemmän se tarvitsee jatkuvaa hoitoa ja silmälläpitoa tarvitsee.

Laissa, joka sallii eläimien tuonnin koekäyttöön, mutta ei ottamista turvalliseen kotiin hoidettavaksi, ei ole absoluuttisesti mitään järkeä. Mutta silti meidän täytyy kunnioittaa sen sanelemia ehtoja.

Kommentit (0)

Vastauksesi