Onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä jos esim käy puolen tunnin lenkillä ja...

Onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä jos esim käy puolen tunnin lenkillä ja keskiarvo syke on niin korkea kuin 170 tai enemmänkin? Rasittaako liikaa elimistöä? Ja jos on korkea verenpaine niin voiko olla vaaraksi esim sydämelle

Vastaus

Kyllä se on aivan liian korkea keskiarvosyke ja siitä on ehdottomasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Siitä on seurauksena ns. ”ylikunto”, mikä itse asiassa tarkoittaa alikuntoa. Liian korkealla harjoitussykealueella tapahtuva liikunta estää kunnon nousun.

Kuntoa voi kohottaa tehokkaasti, kun tuntee oman maksimisykkeensä. Maksimisyke on se sydämesi lyöntimäärä, jonka voit saavuttaa maksimaalisessa ponnistuksessa. Sykkeesi ei tämän jälkeen enää nouse vaikka lisäisit rasitusta. Maksimisykkeen saa selville sykemittarilla tai sen voi itse laske laskukaavalla 220 - oma ikä = maksimisyke. Esim. 220 – 40 (v.) = maksimisyke 180 lnt/min (lyöntiä minuutissa).

Harjoitussykealueet on tämän jälkeen helppo laskea. Sykealueet esitetään yleensä prosentteina maksimisykkeestä. Peruskestävyys on 60-70 % maksimisykkeestä eli 0.6x180=108 ja 0.7x180=128. Tämä tarkoittaa sitä, että tällä tasolla rasva palaa ja hengästyy sykkeen ollessa 108-128 lnt/min. Vauhtikestävyys on 70-85% maksimisykkeestä eli 0.7x180=126 ja 0.85x180=153. Vauhtikestävyydessä, syketasolla 126-153 lnt/min, kestävyyskuntosi eli hapenottokykysi kasvaa. Peruskestävyystasolla tapahtuva liikunta luo peruskuntoa ja toimii turvallisena keinona painonpudotukseen tähtäävässä kunnonkohotuksessa. Energialähteenä keho käyttää ensisijaisesti rasvaa ja kuntoilu on aerobista. Kun liikunnan tehoa nostetaan niin vastaan tulee seuraava liikunta-alue eli vauhtikestävyys. Liikunta on vielä aerobista, mutta energiana keho käyttää hyväkseen rasvan lisäksi myös hiilihydraatteja. Tällä tasolla liikunta on energiankulutuksen puolesta hyvin tehokasta niin kauan kuin liikuntasuoritus pysyy alle 85% maksimisykkeestä. Vauhdinkestävyysalueella tapahtuvia liikuntalajeja ovat mm. erilaiset palloilupelit, aerobic, juoksu yms.

Kuvaamasi keskiarvosyke 170 lnt/min on jo seuraavalla liikuntatasolla, jossa liikunta tapahtuu anaerobisella tasolla. Hengitys on tällöin voimakasta huohotusta ja liikuntaa ei jakseta jatkaa kovin kauaa. Kaikenlainen liiallinen rasitus sydämelle ei ole terveellistä kenellekään.

Lähde:
Aalto, Riku. Kuntoilijan käsikirja. Opas tulokselliseen kuntoliikuntaan. Jyväskylä: Docendo Sport, 2005.

Kommentit (0)

Vastauksesi