Onko monivärisissä porkkanoissa monipuolisemmin vitamiineja?

Onko monivärisissä porkkanoissa monipuolisemmin vitamiineja?

Käsittääkseni kasvin väri kertoo siitä mitä vitamiineja/hivenaineita se sisältää. Onko näin ollen monivärisissä porkkanoissa monipuolisemmin vitamiineja kuin perus oransseissa porkkanoissa?

Vastaus

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

Porkkanoiden väri kertoo niiden karotenoidipitoisuuksista. Karotenoidit ovat luonnollisia pigmenttejä, joita esiintyy kasvien viherhiukkaissa. Karotenoidit muuntuvat ihmisen elimistössä A-vitamiiniksi. Niinpä eriväristen porkkanoiden ja ainakin A-vitamiinipitoisuuksien välillä on yhteys. Karotenoideilla on myös lukuisia muita terveysvaikutuksia ja -ominaisuuksia, jotka sitten vaihtelevat erivärisissä porkkanoissa.

Seuraavassa listaa porkkanoiden ominaisuuksista niiden värin mukaan:

Oranssi porkkana risteytettiin arviolta 1500-luvulla violetista ja valkoisesta lajikkeesta, ja se on siis myöhäisempi tulokas kuin värilliset (mm. violetti) porkkanat. Oranssissa porkkanassa on runsaasti beetakaroteenia, joka aiheuttaa sen oranssin värin. Beetakaroteeni on A-vitamiinin esiaste ja se edistää mm. silmien hyvinvointia. Beetakaroteenia on eniten oransseissa ja punaisissa porkkanoissa.

Keltaisissa porkkanoissa on ksantofyllejä ja luteiinia. Myös ne ovat karotenoideja ja vaikuttavat mm. silmien hyvinvointiin. Lisäksi ne saattavat ehkäistä syöpää.

Punaisissa porkkanoissa puolestaan on lykopeenia, jota on myös mm. tomaateissa ja vesimelonissa. Se on kaksi kertaa tehokkaampi antioksidantti kuin beetakaroteeni. Sanotaan ehkäisevän mm. syöpää, sydän- ja verisuonitauteja ja sydäninfarkteja. Lykopeeni on punaisten ja punertavien kasvisten väripigmentti, mutta kaikki punaiset kasvikset eivät kuitenkaan sisällä lykopeenia.

Valkoisissa porkkanoissa ei ole väripigmenttejä, ja niiden sanotaan olevan porkkanoista vähäravinteisimpia. Niissä on kuitenkin fytokemikaaleja, joilla on erilaisia sairauksia ehkäiseviä ominaisuuksia. Valkoisista porkkanoista tarvitaan lisää tutkimusta.

Mustat porkkanat sisältävät antosyaaneja, jotka ovat antioksidanttisia flavonoideja.

Violetit porkkanat sisältävät jopa enemmän beetakaroteenia kuin oranssit lajitoverit. Niiden pigmentti tulee antosyaaneista. Antosyaaneja on myös esim. tummissa viinirypäleissä, munakoisossa, mustikoissa ja punakaalissa. Violetit porkkanat parantavat sydämen terveyttä, alentavat huonoa kolesterolia ja ovat antikarsinogeenisia. Antioksidanttien sanotaan myös ehkäisevän mm. paksusuolen syöpää, ja ne voivat auttaa edistää ruoansulatuksessa ja auttaa suonikohjuihin. Näillä ravinteilla on myös muita lukuisia terveysvaikutuksia. Ei siis ihme, että violetti porkkana alkaa vallata oranssin porkkanan alaa myös markkinoilla.

 

Alla olevissa lähteissä on lisää tietoa porkkanoista. Ison-Britannian porkkanamuseon sivustot ovat valtava tietopaketti aiheesta.

Kuva: 
Kommentit (0)

Vastauksesi