Onko käsitys islamin synnystä muuttunut tai muuttumassa?

Onko käsitys islamin synnystä muuttunut tai muuttumassa?

Olen nähnyt tai kuullut islamin synnystä koulukirjoissa, tiedotusvälineissä, historiankirjoissa, matkaoppaiden esitelmissä ym. aina seuraavan selityksen: Muhammadin ilmestykset ja esiintyminen Mekassa ja Medinassa - Arabian niemimaan beduiinien "herääminen" ja viimeisen suuren maailmanuskonnon synty - arabivaltakunnan synty ja erittäin nopea ekspansio suunnattoman laajalle alueelle. Kasvatustieteen professori Timo Saloviita kirjoitti Kanava-lehdessä (8 / 2013) mm. näin: "Kriittinen islamtutkimus onkin joutunut vaihtamaan aikajärjestyksen profeetta - uskonto -imperiumi täysin päinvastaiseksi." Toisaalla samassa artikkelissa hän esittää, että Bysantin ja sassanidihallinnon ikeestä vapautunut monikansallinen arabivaltio tarvitsi ideologiaa (islamin uskoa), joka siis ikään kuin tekemällä tehtiin. Profeetta Muhammadin historiallisuuteen kyseinen kirjoittaja suhtautuu suurin varauksin. Nyt olisi kiintoisa tietää, milloin ja missä (kirjat, artikkelit) tällaista on alun perin esitetty. Kuinka laajaa jalansijaa Kanavassa mainittu "kriittinen" käsitys islamin synnystä on saavuttanut? Viimeksi lukemassani aihepiiriä sivuavassa kirjassa prof.Jaakko Hämeen-Anttilan Islamin miekka (2012) tällaisista käsityksistä ei näkynyt merkkiäkään.

Vastaus

Uusi kuva islamin synnystä on kai lähtenyt siitä havainnosta, että Muhammedista kertovat lähteet ovat huomattavasti myöhemmältä ajalta kuin 600-luvun alkupuolelta (Koraanin tekstien ajoitus on kuitenkin oma ongelmansa).

Tutkijoita, jotka ovat kriittisesti arvioineet perinteistä näkemystä, ovat ainakin

Karl-Heinz Ohlig

Volker Popp

Norbert G. Pressburg

(Muhammad) Sven Kalisch

Näitä nimiä googlaamalla löytää eri kielillä tietoja heidän näkemyksistään ja esittämistään perusteluista sekä myöskin esitetyistä vastaväitteistä.

Todennäköisesti asiantuntijat eivät ole niin yksiselitteisesti hyväksyneet näitä uusia näkemyksiä kuin Saloviita kysymyksessä mainitussa artikkelissa näyttää uskovan.  

Kommentit (1)
Ainakin kaunokirjallisuuden puolella on viitattu mm. islamin tutkijoiden löytäneen 'uusi... Ainakin kaunokirjallisuuden puolella on viitattu mm. islamin tutkijoiden löytäneen 'uusia' tuntemattomia versioita koraanista. Koraanin eri versioita ei ole kovinkaan paljon säilynyt, koska vanhat versiot haluttiin tuhota ja ylläpitää kuvaa koraanin muuttumattomuudesta. Nyt kuitenkin väitetään, että tutkijat olisivat löytäneet eri versioita, jolloin vertailevaa tutkimustakin luulisi syntyvän. Tosin tutkijat eivät vainojen pelossa uskalla kovin näkyvästi tuoda löytöjään esille.
15.1.2016 10:20 Helsingin kaupunginkirjasto 0

Vastauksesi