Onko Käenpesä-televisiosarjan kohtausta muutettu keinotekoisesti yölliseksi editointivaiheessa?

Onko Käenpesä-televisiosarjan kohtausta muutettu keinotekoisesti yölliseksi editointivaiheessa?

Onko Käenpesä-televisiosarjan pilottijakson kohtaus, jossa Jussi ja Kaisa kumpikin hyppäävät veteen, kuvattu päivällä, ja kuvamateriaali muutettu keinotekoisesti yölliseksi editointivaiheessa? Tällaista menetelmää on käsittääkseni käytetty myös kuvattaessa kohtauksia sotaleffaan "Framom främsta linjen/Etulinjan edessä". Kuvataanko nykyisin näin ollen kohtauksia oikeasti yöllä enää ollenkaan?

Vastaus

Kysyimme asiaa viimeisimpiin suomalaisiin tv-tuotantoihin osallistuneelta ammattilaiselta. Hänen mukaansa yöllä kuvataan edelleen ja se on yleensä kustannustehokkain tapa.

Päivällä kuvatun kuvamateriaalin muuttamista öiseksi kutsutaan day for night –tekniikaksi. Sen ongelma on yleensä siinä, että lopputulos näyttää keinotekoiselta. Jotta yön saisi näyttämään aidoimmalta mahdolliselta, vaaditaan huomattava valopatteristo. Siihen tarvitaan enemmän tai vastaava määrä valotehoa kuin auringolla on, jotta saadaan varjot tms. näyttämään hyviltä. Pienissä ja suljetuissa kuvauspaikoissa tämä on tietenkin helpompaa, mutta lopputuloksen arvailu on kuitenkin aina vain arvailua. Varsinaiset säädöt päästään tekemään vasta värimäärittelyssä.

Yöllä kuvatessa on helpompi voittaa kuunvalo ja muuttaa valonsuuntia ja saada näin realistisen näköistä kuvaa. Tämän vuoksi yöllä kuvataan edelleen paljon. Jos se ei ole mahdollista syystä tai toisesta, kuvataan tilanne päivällä ja muutetaan yöksi jälkikäteen. Tähän päädytään erityisesti laajojen ja avarien kuvauspaikkojen yhteydessä.

Käenpesä-sarjan pilottijakson kohtauksesta emme löytäneet tarkempaa tietoa, mutta kuten edellä mainittiin, päivällä kuvatut yökohtaukset on usein mahdollista erottaa keinotekoisemman lopputuloksen perusteella.

 

Kommentit (0)

Vastauksesi