Onko F1-tallin pyörittäminen kannattavaa liiketoimintaa?

Onko F1-tallin pyörittäminen kannattavaa liiketoimintaa?

Jos on, mihin se perustuu? Jos ei, kuka ne maksaa ja miksi?

Vastaus

Formula 1 -sarjassa liikkuvat rahasummat ovat suuria ja suuria ovat tallien vuotuiset kustannuksetkin. Esimerkiksi vuonna 2016 oli Ferrarin kauden budjetti 330 miljoonaa puntaa eli noin 385 miljoonaa euroa. Tuloja tuli suunnilleen saman verran. Mercedeksellä menot olivat 265 miljoonaa puntaa eli noin 309 miljoonaa euroa. Tallin tulot olivat samaa luokkaa. Red Bullin kausi oli hieman voitollinen. 215 miljoonan punnan eli 250 miljoonan euron kulujen vastapainona tuloja tallille kertyi vuoden mittaan 257 miljoonaa euroa. Myös Williams-tallille jäi voittoa noin noin seitsemän miljoonaa euroa.

F1-sarjan tulot koostuvat kisaisäntien osallistumismaksuista, mediaoikeuksista ja ”muista tuloista”, joihin kuuluvat muun muassa sarjan sponsoritulot. Tulot kerää taustayhtiö Formula One Management. F1-sarjan tuloista noin 60-70% jaetaan tallien kesken niin, että menestyneimmät saavat suurimman osuuden. Merkittävimmät ja pitkään mukana olleet tallit saavat lisäksi tietyn ylimääräisen osan tuloista. Ferrarilla on jostakin syystä ainakin takavuosina ollut pientä etusijaa tässä rahanjaossa.

Paras bisnes formula 1 -sirkus näyttäisi olevan taustayhtiölle, jolle jää mukavasti liikevoittoa vaikka osa siitä jaetaankin tallien kesken. Itse tallien osalta tilanne vaihtelee vuosittain ja tiukin taloustilanne on yleensä pienillä talleilla. Vaikeuksissa on ollut esimerkiksi Force India. Se on saanut uudet omaistajat ja jatkaa tällä hetkellä nimellä Racing Point Force India.

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi