Onko asiakkaan säilytettävä kuitti ostoksestaan vai voiko ilman kuittia vaihtaa...

Onko asiakkaan säilytettävä kuitti ostoksestaan vai voiko ilman kuittia vaihtaa...

Onko asiakkaan säilytettävä kuitti ostoksestaan vai voiko ilman kuittia vaihtaa esim viallisen tuotteen? Voiko kauppa velottaa kuitin etsinnästä?

Vastaus

Viallisen tai virheellisen tuotteen voi aina palauttaa ilman lisämaksuja. Ei voida vaatia, että asiakas säilyttää kuitit kaikista ostamistaan tuotteista.

”Ilman kuittiakin voi valittaa

Jos tuotteessa on virhe, siitä voi valittaa liikkeeseen ilman kuittiakin. Kuluttajien valitusoikeus voi virheestä säilyä vuosia. Olisi kohtuutonta vaatia kuluttajia säilyttämään kaikki mahdolliset kuitit vuosien ajan. Siksi valitusoikeus ei ole sidoksissa kuittiin.

Esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat näyttää os-topaikan. Jollei niitäkään ole jäljellä, valitusoikeutta ei ole menetetty. Jos voidaan kohtuudella ajatella, että virheellinen tuote on ostettu liikkeestä, johon kuluttaja valittaa virheestä, erityistä näyttöä ei tarvita.”

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/b205e0b6-575f-443e-a1fe-55387c5d8b03...

Jos virheellisen tuotteen palautus ei onnistu, voi aina kääntyä kuluttaja-asiamiehen puoleen.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/

Kommentit (0)

Vastauksesi