Olen töissä vakuutusalalla.

Olen töissä vakuutusalalla.

Olen töissä vakuutusalalla. Kun lähetän firmasta kirjeitä, niissä on valmiina allekirjoitukseni skannattuna. Mitä laki ja tietosuoja sanoo työntekijän allekirjoitusten skannauksista. Itselläni on ainakin huoli, että allekirjoitustani ei käytetä väärin. Olisiko asiasta pitänyt tehdä joku sopimus tms?

TOinen kysymykseni koskee asiakaspuheluiden nauhottamista. Voinko työntekijänä kieltäytyä siitä? Pitääkö asiakkaalle kertoa aina etukäteen, että puhelu nauhoitetaan?

Vastaus

Periaatteessahan kirjeeseen skannattu allekirjoitus ei eroa omakätisestä allekirjoituksestasi millään tavalla. Molemmat voi halutessaan kopioida ja liittää toiseen asiakirjaan. Se on nykyisten tallennuslaitteiden avulla yksinkertaista mutta tietenkin laitonta. Skannattu allekirjoitus ei kuitenkaan ole juridisesti sitova. Se ei ole sama asia kuin sähköinen allekirjoitus, joka edellyttää luotettavampaa tunnistamisjärjestelmää. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20090617?search%5Btype%5D=pik...

En kuitenkaan uskalla sanoa mitään varmaa siitä, minkälainen riski on työnanantajasi hallussa ilmeisesti oleva skannattujen allekirjoituseten kokoelma. Voit kysyä asiasta tarkemmin itse tietosuojavaltuutetun puhelinneuvonnasta numerosta 0100 86205. Se on auki ma-to klo 9-11 ja 13-15, pe klo 9-12.

Kysymys puheluiden nauhottamisesta on selkeämmin ratkaistavissa. Tietosuojavaltuutetun kanta on, että asiakasta on informoitava puhelun nauhoittamisesta. Ilmoitus voidaan tehdä asiakassuhteen solmimisen yhteydessä, jolloin sitä ei tarvitse puhelussa erikseen mainita. Jos taas asiakkaan ensimmäinen yhteydenotto tapahtuu puhelimitse ja tuo puhelu nauhoitetaan, siitä on kerrottava hänelle heti puhelun aluksi.

http://www.tietosuoja.fi/48547.htm

Kommentit (0)

Vastauksesi