Natsi-Saksan polttoainevarannot 1945?

Natsi-Saksan polttoainevarannot 1945?

Moi, Löytyisikö mitään kirjallisuutta, lähdemateriaalia liittyen Natsi-Saksan polttoainevarantoihin 1945? Yleensäkin kiinnostaisi tietää, miten Saksassa "boostattiin" sotateolllisuutta ihan oppumetreillä, esimerkkinä kuulalaakereiden tuotannon elvyttäminen ym. On myös kait selvää, että osa joukko-osastoista oli korkeasti "priorisoituja" ja polttoaineesta ei ollut koskaan pula edes sodan loppumetreinä, ainakaan veteraanien omien muistelmien mukaan (vaikkakin kaikki muu sai kritiiikiä osakseen). Yleinen historian käsitys lienee kait, että Saksasta loppui polttoaine 1945 - mutta mitkä lienee todelliset tilastot/luvut?

Vastaus

Tilastojen valossa Saksan sotateollisuuden toimintakyky kasvoi loppuun asti. Vuoden 1945 ensimmäisten kuukausien aikana sotatuotanto kääntyi kuitenkin voimakkaaseen laskuun.

Tilasto Saksan varusteluteollisuudesta aselajeittain vuosina 1939 – 1946 havainnollistaa tätä kehitystä. Tilasto löytyy sivustolta, jonka osoite on https://weltkrieg2.de/deutsche-ruestungsproduktion/ .

Varusteluteollisuuden kannalta tärkeiden raaka-aineiden tuotantoluvuista on vuoden 1945 kohdalla  mainittu seuraavat: kivihiili 50,3 miljoonaa tonnia (vuonna 1944 vastaava luku oli 432,8), teräs 1,4 miljoonaa tonnia (vuonna 1944 32,6 miljoonaa tonnia). Vuoden 1945 rautamalmin ja alumiinin tuotantolukuja ei ole ilmoitettu.

Vuositilastoissa ei ole eritelty kuulaakerituotannon määrää. Myöskään korkeasti priorisoiduille joukko-osastoille myönnettyjä polttoainemääriä ei löytämissämme tilastoissa ole erikseen mainittu.

Tuotantolukujen perusteella voidaan kuitenkin päätellä jotakin kuulalaakerituotannon laajuudesta.

Kuulalaakerien tuotanto oli sotateollisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeä. Liittoutuneet kohdistivat tuotantolaitoksiin raskaita ilmaiskuja. Iskuilta pyrittiin suojautumaan hajasijoituksen avulla ja siirtämällä tuotanto maan alle. 

Sotakaluston ylläpito vaati joka kuukausi miljoonia litroja lisää polttoainetta. Myös teollisuuslaitokset kuluttivat suuret määrät energiaa.

Polttoaineen kulutusta oli alettu rajoittaa jo vuonna 1943. Tuolloin lentokoneiden polttoainetta oli vielä käytettävissä 214 tuhatta tonnia kuukaudessa. Vuoden 1944 puolivälissä tuotanto romahti 85 tuhanteen tonniin.

Sodan loppupuolella syntyneeseen polttoainepulaan vaikuttivat muun muassa Romanian öljykenttien menetys ja liittoutuneiden huhti-toukokuussa 1944 Saksan synteettisen bensiinin tuotantolaitoksiin kohdistamat pommitukset. Ne lamauttivat moottoroitujen yksiköiden laajamittaisen toiminnan ja lopulta johtivat Saksan asevoimien luhistumiseen.

 

Lähteet
Knopp, Guido: Wehrmacht: Hitlerin armeija, Ajatus, 2009
Overy, Richard: Kolmas valtakunta: kronikka, Readme.fi, 2013
Burleigh, Michael: Kolmas valtakunta: uusi historia, WSOY, 2004

Kommentit (0)

Vastauksesi