Myyvätkö kaupat koskaan mitään omaksi tappiokseen?

Myyvätkö kaupat koskaan mitään omaksi tappiokseen?

Tarkoitan siis esimerkiksi tarjouksissa tai poistomyyntihyllyissä? Onko tuotteilla silloinkin aina sen verran hintaa, että kauppa saa itse maksamansa hinnan takaisin?

6 vastausta

Kyllä kaupat käyttävät markkinoinnissaan useinkin apuna ns sisäänheittotuotteina. Se tarkoittaaa sitä, että myydään todella halvalla, usein jopa tappiolla yhtä tiettyä tuotetta. Kun asiakkaat sitten saapuvat alennusten perässä kauppaan, he samalla sitten poimivat mukaansa myös normaalihintaisia tuotteita, jolloin kauppa kerää voittoa. Niin me kuluttajat toimimme.

Kommentit (0)

Kyllä kaupat käyttävät markkinoinnissaan useinkin apuna ns sisäänheittotuotteina. Se tarkoittaaa sitä, että myydään todella halvalla, usein jopa tappiolla yhtä tiettyä tuotetta. Kun asiakkaat sitten saapuvat alennusten perässä kauppaan, he samalla sitten poimivat mukaansa myös normaalihintaisia tuotteita, jolloin kauppa kerää voittoa. Niin me kuluttajat toimimme.

Kommentit (0)
23.01.201720:30
45186
32

Samoin epäkuranttia (=ei mitään toivoa myydä myöhemmin) tavaraa voidaan myydä alle ostohinnan, jos tavaran hävittämisestä syntyisi kuluja (niinkuin yleensä tulee, esim kuljetus- ja kaatopaikkamaksut). Joulun jälkeen eräs kauppa myi alennuksella joulukoristeita, joihin oli painettu "Merry Christmas 2016". Luulisi, että niitä on tosi vaikea myydä tulevina jouluina, joten jokainen sentti jonka niistä saa on "voittoa" siihen nähden että joutuu maksamaan niiden hävittämisen. Tosin en ymmärrä kuka hullu niitä osti joulun jälkeen alennuksellakaan. Tai edes ennen joulua...

Kommentit (0)
23.01.201722:01
13253
28

Veikkaan kaupan katteiden olevan sitä luokkaa, että elintarvikehyllyn -30% -tarralla varustetusta lasagnesta jää vielä pieni voitto, vaikkei ottaisi huomioon mitään kustannuksia, joita siitä syntyisi jätteenä. Sen sijaan, kun (ainakin siinä punakeltaisessa kaupassa) iltayhdeksän jälkeen tuon tarratun tuotteen saa 60 %:n alennuksella, se menee jo miinuksen puolelle. Ei kuitenkaan paljon, joten kauppias sietää sen, että opiskelijat katselevat kelloaan ja suorittavat ostoksensa vasta ysin jälkeen. Tuota suurempia alennuksia ei käytännössä juurikaan ole - jos menet johonkin markettiin, kun lehtimainoksessa luki -70% niin sitä nimenomaista tuotetta et kyllä sieltä löydä tai halua.

Ruokakaupan alennustarraesimerkissä (kuten joulukoristeissakaan) ei ole kyse siitä, että joku haluaisi myydä TARKOITUKSELLA tappiolla: yritys ostaisi jotain kympin kappale vakaana aikomuksenaan myydä vitosen kappale. Tuohan ei ole järkevää, eikä siihen ole varaa muuten kuin isolla toimijalla, jolla on pyrkimyksenä saada köyhempi kilpailija pois samalta markkinalta. Tämän kaltaisesta oli kyse taannoisessa kohussa, jossa Valio joutui maksamaan sakot myytyään markkinaoikeuden mielestä maitoa alihintaan estääksen Arlan pääsyn apajille - Valio ikään kuin nokitti, että näin halvalla te ette pysty myymään ja me poljemme hintaa niin kauan, kunnes älyätte häipyä.

Sen sijaan on melko luonnollinen reaktio yrittäjältä yrittää saada viimeisetkin pennoset puristettua jostakin tuotteesta - sisäänostohetkellähän ei tiedä, montako lasagnea, joulukoristetta tms. tällä kertaa menee kaupaksi, ja on aina parempi, että niitä on varastossa ylimääräisiä kuin että loppuisivat kesken (vai onko?). Imagosyistä osa ruokakaupoista poistaa pilaantuneen näköiset hedelmät ja vihannekset hyllystä ja osa taas myy ne halvemmalla, ehkä "tappiolla" tai jopa tappiolla. Jonkun ihmisen on sitten helmitaulun ääressä tutkittava, kumpi on kannattavampaa. Miten laskea imagon arvo, kas siinäpä pulma.

Oma kevennykseni on ehkä sukua tuolle Köpin esimerkille... Leppävaaran Maxi taisi olla aikanaan Suomen suurin rakennus. Kun se paloi joskus 70-luvulla, tarvittiin paikalle tosi monta palokuntaa. Kun se sitten viimein oli jäähtynyt, kuivunut, korjattu ja katsottiin taas turvalliseksi, järjestettiin ale, jossa savu- ja kosteusvahinkotuotteita myytiin. Ns. vanha kansa kertoo, että tavarat vietiin käsistä, kun kerran halvalla sai. Ihmiset olivat valmiita maksamaan sellaisesta, mitä eivät täysjärkisinä olisi ottaneet vastaan ilmaiseksikaan. Vai mitä itse maksaisit nokisesta, ryppyisestä, totaalisesti vanhentuneesta Apu-lehdestä? Jaa, olihan siinä ristikko tekemättä.

Kommentit (0)
23.01.201718:48
1081
15

Huvittaa!

Kommentit (0)
23.01.201722:08
4214
9

Moi! Eniten käytetty houkutuskoukku on pitkään ollut kahvitarjous, ja toimii edelleen. Suomen kansa juo eniten kahvia per capita koko maailmassa, se vetää. Vaikka "tappiolla".  3 pkt Juhla-Mokkaa 10 €. Se se on.

  

Kommentit (0)

Vastauksesi