Mitkä fysikaaliset tekijät vaikuttavat auton lasien jäätymiseen?

Mitkä fysikaaliset tekijät vaikuttavat auton lasien jäätymiseen?

Mitkä fysikaaliset tekijät vaikuttavat auton lasien jäätymiseen? Onko ilmanpaineella tekemistä asian kanssa, esim. onko auton sisällä eri paine kuin ulkona jossa pakkanen kiristyy/lauhtuu? Ymmärrän jäätymisen, jos auto on lämmennyt sisältä ja sen jälkeen ilmankosteus ulkoa tiivistyy ja jäätyy ikkunaan(?). Entä miten katos auton päällä estää ikkunoiden jäätymisen?
Lyhyesti: mistä tiedän pihalle ja lämpömittariin katsomalla, että pitää varata aikaa ikkunoiden skrapaamiseen?

Vastaus

Tuulilasi tuppaa jäätymään kun lämpötila on nollan lähellä, ilma on tarpeeksi kosteaa ja taivas on selkeä. Tuulilasi säteilee lämpöä ylös avaruuteen, mutta pilvetön taivas säteilee tuulilasin suuntaan vähemmän. Tällöin tuulilasi jäähtyy ympäristöä kylmemmäksi - alle kastepisteen - ja siihen tiivistyy ilmasta vettä, joka jäätyy kun tuulilasin lämpötila on alle nollan.

Katos auton yläpuolella aiheuttaa sen, että katos säteilee tuulilasiin yhtä paljon kuin tuulilasi katokseen, jolloin tuulilasi pysyy samassa lämpötilassa ympäristön kanssa eikä vesi pääse siihen tiivistymään.

Yleisesti ottaen jos ilman suhteellinen kosteus on alle 100%, vesi voi tiivistyä pintaan vain jos se on ympäröivää ilmaa kylmempi. Silloin pinta jäähdyttää vieressään olevaa ilmaa, jolloin pinnan kanssa kosketuksissa olevaan ilmaan mahtuu vähemmän vesihöyryä. Jos ilma on tarpeeksi kosteaa ja/tai lämpötilaero on tarpeeksi suuri, osa vesihöyrystä tiivistyy pinnalle vedeksi.

Muina esimerkkeinä vaikkapa saunan ikkunaan saattaa tiivistyä löylyvettä, koska ulkoilman jäähdyttämä ikkuna on kylmempi kuin saunan kuuma ilma. Samasta syystä silmälasit voivat huurtua kun siirtyy kylmästä lämpimään sisätilaan. Ympäröivää ilmaa lämpimämmälle pinnalle vesi ei tiivisty.

Hesarin artikkeli aiheesta muutaman vuoden takaa:

http://www.hs.fi/artikkeli/Lasien+j%C3%A4%C3%A4tyminen/1135232113289

Kommentit (0)

Vastauksesi