Miten voi itse parhaiten ehkäistä sydänkohtauksen riskin?

Miten voi itse parhaiten ehkäistä sydänkohtauksen riskin?

Vastaus

Noudattelen vastauksessani koululääketieteen ravintosuosituksia enkä ota kantaa nykyiseen rasvasotaan, siis kysymykseen tyydyttyneiden ja tyydyttämättömien rasvojen eduista ja haitoista.

Sydänkohtaus eli sydäninfarkti saa alkunsa valtimoiden kovettumisesta: verisuonten sisäseinämiin kertynyt rasva kovettuu pesäkkeiksi, jotka pienentävät suonen läpimittaa ja estävät verta virtaamasta. Kun sydämen pinnalla kulkevat sepelvaltimot ahtautuvat, veren ja ravinnon pääsy sydänlihakseen vaikeutuu. Jos valtimoon syntynyt pesäke repeää, siihen tarttuvat trombosyytit eli verihiutaleet voivat tukkia koko suonen. Veren pääsy osaan sydänlihasta estyy, josta seuraa sydänlihaksen kuolio eli sydäninfarkti. Sydäninfarktin voi laukaista esimerkiksi tulehdus, flunssa, tupakointi tai voimakas rasitus. Sinun täytyy siis välttää edellämainittuja asioita ja muuttaa elämäntapasi sellaisiksi, että sydänkohtauksen mahdollisuus minimoituu.

Sydäninfarktin kuten muidenkin vakavien sairauksien ehkäisyssä huomiota tulee kiinnittää erityisesti ravintoon. Terveellinen ruokavalio rakentuu monipuolisista aterioista ja välipaloista. Arkipäivien aterioissa kannattaa suosia runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, pehmeitä rasvoja ja vähäsuolaisia elintarvikkeita. Ruuan sisältämä kuitu pienentää veren kolesterolipitoisuutta. Kuidut ovat ravinnon imeytymättömiä hiilihydraatteja tai niiden kaltaisia aineita ja niitä saadaan vain kasvikunnan tuotteista, erityisesti kokojyväviljasta. Rasvan laatu puolestaan on ruokavalion tärkein veren kolesterolipitoisuuteen vaikuttava tekijä. Suositusten mukaan rasvojen kokonaismäärästä tulisi olla 2/3 pehmeää ja enintään 1/3 kovaa rasvaa. Kokonaisuudessaan rasvaa tulisi olla 25-35 % päivittäisestä energiasta. Suolan saantiinkin on tärkeää kiinnittää huomiota, koska runsas suolan käyttö on yhteydessä kohonneeseen verenpaineeseen. Korkea verenpaine vuorostaan on yksi sydän- ja verisuonitautien tärkeimmistä riskitekijöistä. Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on enintään 5 grammaa päivässä.

Kohtuullinen alkoholin käyttö saattaa vähentää sydän- ja verisuonitautien vaaraa, mutta alkoholin nauttimista sydänsairauksien ehkäisemiseksi ei kuitenkaan suositella, koska alkoholi itsessään sisältää energiaa ja vaikuttaa siten ylipainon syntyyn. Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla (viskeraalinen rasva) eli omenalihavuuden aiheuttajalla on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

Sydäninfarktin vaaratekijänä pidetään sitä, että miespuolinen lähisukulainen on sairastunut sepelvaltimotautiin alle 55-vuotiaana ja naispuolinen sukulainen alle 65-vuotiaana. Joissakin suvuissa on tavallista enemmän sepelvaltimotautia ja nuorella iällä esiintyviä sydäninfarkteja. Suvuittain esiintyvä ns. familiaarinen hyperkolesterolemia, eli perinnöllisesti korkea veren kolesterolipitoisuus, lisää merkittävästi sydäninfarkti- ja ateroskleroosiriskiä. Tässä tilanteessa riskitekijöihin kannattaa puuttua erityisen tarkasti ennaltaehkäisyn avulla.

Säännöllisesti liikkuvilla on 50-60 % pienempi vaara sairastua sepelvaltimotautiin ja sydäninfarktiin kuin liikuntaa harrastamattomilla. Liikunta ehkäisee sydäninfarktia, sillä se vaikuttaa taudin vaaratekijöihin, kuten kohonneeseen verenpaineeseen, korkeaan kolesteroliin, ylipainoon ja tyypin 2 diabetekseen. Jo 30-60 minuuttia liikuntaa päivässä, terveiden elämäntapojen ohella, auttaa torjumaan sydän- ja verisuonitauteja sekä ylipainoa. Ainoa edellytys liikunnalle on se, että sen tulee olla kohtuullisesti rasittavaa, koska myös liikunnasta aiheutuva ylirasitus saaattaa lisätä sydäninfarktin riskiä.

Sydäninfarktin riskitekijät pähkinänkuoressa ovat seuraavat:

kohonnut verenpaine
rasva-aineenvaihdunnan häiriöt
tupakointi
diabetes
perintötekijät
elintavat
miessukupuoli
korkea ikä
stressaava elämäntapa

Lähteitä:

http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Infarktista-toipuminen/495/

http://www.sydanliitto.fi/sydaninfarkti

www.ktl.fi/finriski-laskuri

http://www.kuntolehti.com/main.php?id=158

http://msn.terveyskeskus.fi/

http://www.terveyskirjasto.fi

Sydänsairaudet / Markku Mäkijärvi, [et al.] ; Julkaisutiedot Helsinki : Duodecim : Suomen sydänliitto, 2008 (Hämeenlinna : Kariston Kirjapaino)

Kendrick, Malcolm:
Ei sittenkään kolesteroli : mikä on sydäntaudin todellinen syy ja kuinka sen voi välttää / Malcolm Kendrick ;
Helsinki : Rasalas, 2008

Kommentit (0)

Vastauksesi