Miten Suomenlinnan telakan portit toimivat?

Miten Suomenlinnan telakan portit toimivat?

Vastaus

Vedellä ja sähköllä!

Kuivatelakka on allastelakka, johon alukset uitetaan. Kun alukset ovat paikoillaan, uitetaan portit paikoilleen ja allasta ryhdytään tyhjentämään. Vesi pumpataan altaasta pois niin, että laivat jäävät pukkien päälle huoltoa varten lepäämään. Kunnostuksen jälkeen allas täytetään pikku hiljaa vedellä. Kun altaan vesi on samalla tasolla kuin merenpinta, portit hinataan pois ja laivat saadaan taas merelle.

Suomenlinnan kuivatelakalla on kaksi allasta: isompi ja vanhempi sekä lähempänä merta oleva pikkuallas. Portteja on kaksi: toinen altaiden välissä ja toinen meren puolella. Kumpikin portti on ontto. Noiden porttien sisään pumpataan vettä altaita täytettäessä. Jos portit olisivat tyhjiä altaiden täyttövaiheessa, veden paine nostaisi portit pintaan kellumaan kuin korkit. Portti täytetään painolastivedellä. Kun tuota painolastivettä on riittävästi, pysyy portti suorassa ja kelluu riittävästi. Kelluva portti uitetaan syrjään ja alukset pääsevät altaaseen tai sieltä pois.

Allas tyhjennetään sähköpumpulla. Altaan täyttäminen vedellä tapahtuu porttien ohi. Telakan rakenteissa on venttiilit, joiden läpi vesi lasketaan altaaseen. Kumpaankin porttiin lasketaan myös vettä. Ulompi porteista päästää veden läpi ja täyttyy samasta venttiilistä. Väliportissa on pohjassa reiät vettä varten.

Kuivatelakan isomman ja vanhemman altaan sulku on uusittu 2003. Vanha portti on nostettu penkereelle pienemmän altaan viereen. Vanha sulkuportti oli 1860-luvulta ja pahasti ruostunut. Portti on tehty alkuperäisen muotoa noudatellen, mutta sisällä oleva tekniikka on tuoreempaa. Myös ulompi ja uudempi portti on vaihdettu vuonna 2001.

Suomenlinnan suuri kuivatelakka rakennettiin 1750-luvulla ja valmistuessaan se oli maailman suurin. Kuivatelakalla rakennettiin, korjattiin ja säilytettiin turvallisesti saaristolaivaston aluksia. Ruotsalaisella kaudella telakalla rakennettiin aikakin 14 saaristofregattia ja lukuisia pienempiä aluksia.

Telakan suunnittelutyöstä vastasi Daniel Thunberg. Nykyisen telakan alueella oli kolme pientä saarta, jotka olivat puusiltojen kautta yhteydessä Susisaareen. Telakka rakennettiin näiden saarten ja Susisaaren väliseen lahteen. Osa salmesta suljettiin padolla ja merenlahti räjäytettiin tasapohjaiseksi altaaksi.

Merenpinnan alapuolella sijaitsevat altaat oli helppo täyttää vedellä, mutta altaiden tyhjentäminen oli vaikeaa. 1700-luvulla altaat pidettiin tyhjänä valtavan tuulimyllyn avulla, joka pumppasi vettä pois. Kymmenen vuotta tuulimyllyn valmistumisen jälkeen valmistui uusi pumppuhuone, joka sijaitsee tenalji von Fersenin-puolustusmuurin alla. Pumppuhuoneessa oli kaksi syvää kaivoa, joiden pohja oli samalla tasolla altaan pohjan kanssa. Kaivot ja allas olivat yhteydessä toisiinsa, joten altaan ollessa täynnä, täyttyivät myös kaivot. Kaivot tyhjennettiin hevosvetoisten pater-noster pumppulaitteiden avulla maanalaista käytävää pitkin mereen.

Venäjänvallan kaudella altaat olivat vähemmällä käytöllä, ja ne vahingoittuivat pahoin Kriminsodan pommituksissa. Nykyisen asunsa telakka sai vasta 1. maailmansodan aikana, jolloin alusten sisääntulo siirrettiin itäpäästä länteen ja suurta allasta syvennettiin. Venäläisen kauden aikana telakalle tuli sähköpumput.

Suomen itsenäisyyden aikana telakalla on toiminut lentokonetehdas ja Suomen sukellusvenelaivueen tukikohta. Valmetilla oli laivanrakennustoimintaa telakalla vuoteen 1985 asti, jonka jälkeen alue siirtyi Suomenlinnan hoitokunnan hallintaan. Nykyisin telakka on vuokrattu Viaporin Telakka ry:lle. Tänään telakkaa käytetään vanhojen puualusten korjaus- ja talvehtimispaikkana. Vanha kaleeriallas on käytössä lähinnä talvisin, mutta ulkoaltaassa korjataan aluksi ympärivuotisesti. Alueella toimii veneveistämö, purjeneulomo ja seppä pajoineen. Tällä hetkellä telakalla on korjattavana majakkalaiva Kemi.

Altaaseen tuodaan laivat talviteloille lokakuun loppupuolella. Allas täytetään vedellä noin viikko ennen vappua. Näkymää voi käydä ihailemassa vaikka Tenalji Von Fersenin terassilta. Altaan tyhjäksi pumppaamiseen menee toista vuorokautta. Pienemmässä altaassa vaihtuu vesi useampaankin kertaan kesän aikana. Allas on edelleen vuokralla yksityisellä. Siellä huolletaan mm. Suomenlinnan vanhaa lauttaa Suokkia.

Altaan täyttämisen ja tyhjentämisen ajankohta selviää varmaan parhaiten Viaporin telakkayhdistyksen kautta.

Lähteet:
Hällström, Olof af: Matkailijan Suomenlinna. Ehrensvärd-seura, 1988 sekä
http://www.viaporintelakka.fi

Kommentit (0)

Vastauksesi