Miten pitkä oletettavasti on tallentavan digiboksin elinikä?

Miten pitkä oletettavasti on tallentavan digiboksin elinikä?

Miten pitkä oletettavasti on tallentavan digiboksin elinikä? Mukana tullut asiakirja sanoo että liikkeen takuu on 1 v, mutta kuluttajansuojalaki sanoo, että myyjällä on vastuu takuuajan jälkeenkin, mikäli tuote ei ole kestänyt sille oletettua aikaa.
Kodinkoneilla on olettamuksena ainakin 3 v. Miten menettelen korjaukseen lähettäessäni? Ilmoitanko heti, etten tule maksamaan korjausta enkä rahteja, vai kieltäydynkö maksamasta laskua ja uhkaan kuluttaja-asiamiehellä?

Vastaus

Tallentavan digiboksin realistisesti odotettavissa olevaa elinikää on vielä tässä vaiheessa vaikeaa arvioida, koska kokemusta on kertynyt toistaiseksi niin lyhyeltä ajalta. Omani taisi hajota juuri tänä aamuna - oltuaan käytössä vajaan vuoden. Jos näin tosiaan on, laitteen käyttöikä tuntuu kohtuuttoman lyhyeltä.

Kuluttajansuojasta vastaavanlaisissa tapauksissa on kysytty iGS:stä aiemminkin. Tässä yksi vastaus, joka soveltunee sinunkin tapaukseesi:

"Kuluttajaviraston sivuilta löytyy tietoa takuuajoista ym. asiaan liittyvästä. Jo kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Kauppojen markkinoimat takuuajat eivät saa olla kuluttajansuojalakia vähäisemmät. Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.
Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.

Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä realistisen kestoikänsä ajan. Laitetta saatetaan elinkaarensa aikana joutua huoltamaan ja korjaamaankin kuluttajan laskuun. Pitkäikäisten laitteiden kuten kodinkoneiden elinkaaren alkupuolella ja heti takuuajan jälkeen myyjäliikkeen vastuu on suuri. Myyjän vastuu pienenee vasta kun laitteet ikääntyvät.

Jos esim. radiosi hajoaa 3 kk takuuajan umpeutumisen jälkeen, tulee myyjän kantaa vastuu tai muuten osoittaa, että olet itse onnistunut tärvelemään radion."

Ongelmasta on syytä keskustella liikkeessä, josta olet laitteen hankkinut. Yleensä asiat kannattaa mieluummin esittää ystävällisesti kuin jyrkkien ilmoitusten tai varsinkaan uhkausten kautta. Fiksu kauppias kyllä tulee silloin vastaan. Mikään ei tietenkään estä sinua ottamasta yhteyttä kuluttaja-asiamieheenkään tai vaikkapa Ylen Kuningaskuluttajaan:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/

Kommentit (0)

Vastauksesi