Miten on tehty ja kuljetettu kivipaasit (kiviset kilometritolpat) 5-tien varteen?

Miten on tehty ja kuljetettu kivipaasit (kiviset kilometritolpat) 5-tien varteen?

5-tien varrella on edelleen välillä Mikkeli- Iisalmi kiviset kilometritolpat. Kuka ne on tehnyt? Milloin tehty ja miten toimitettu niin etteivät ole kaatuneet?

Vastaus

Näistä vanhoista, teiden varsilta jo pääosin kadonneista kilometritolpista on meiltä kysytty muutamaan kertaan. Kovin paljoa tietoa itse pystytys- ja kuljetusmenetelmistä ei löytynyt.

http://www.kysy.fi/kysymys/ennen-vanhaan-oli-maanteilla-kilometripylvaat-joista-nakyi-jaljellaoleva-matka

http://www.kysy.fi/kysymys/mihin-ovat-havinneet-kilometri-pylvaat-teiden-varsilta

http://www.kysy.fi/kysymys/mita-kivilajia-kilometritolpat-ovat

Helsingin Sanomien 6.11.2001 päivätyn jutun mukaan kivitolppia tehtiin aikoinaan kyläkunnittain. Työ oli käsipeliä. Vilkasliikenteisillä teillä tolppa oli yläpäästä kapeneva, vähemmän liikennöidyillä teillä kauttaaltaan yhtä paksu ja leveä. Artikkelissa haastateltu tiemestari kiittelee tolpantekijöiden perustustöitä. Vaikka routa on vaikuttanut vuosikymmenien ajan, ovat tolpat lähes millilleen suorassa.

Suomen Kuvalehden artikkelin mukaan ennen sotia 1920-luvulla pylväiden istuttamisesta vastasi tavallisesti kaksi kivimiestä. Lähes tonnin painoisia pylväitä siirreltiin rautakankien, telojen ja rullien avulla. Paikalliset kivimiehet hakkasivat pylväät lähistön kallioista louhituista lohkareista, tai läheltä löytyneistä suurista maakivistä. Varsinainen suurempi pylväiden istuttamistyö tehtiin 1926-31, kun Suomen tieverkostoa mitattiin viidennen kerran. Silloin kuljetukseen oli paikoin todennäköisesti käytettävissä jo moottorivoimaakin.

Kommentit (0)

Vastauksesi