Miten mahdettiin käyttää oheista 'kertaustaulukkoa kertotaulun sekä...

Miten mahdettiin käyttää oheista 'kertaustaulukkoa kertotaulun sekä...

Miten mahdettiin käyttää oheista 'kertaustaulukkoa kertotaulun sekä päässälaskun harjoittamista varten'? Oikeassa alalaidassa lukee "Osakeyhtiö Valistus".

Opetustaulu on peräisin erään kansakoulun varastosta ja ilmeisesti ollut käytössä 1900-luvun alkupuolella. Näihin aikoihin lienee käytetty myös oppikirjaa, jonka tekijä oli taulussa mainittu Hj. Hultin.

Itse päättelin, että valitaan toisiaan lähellä olevat tekijät ja vastaus haetaan lähellä olevista luvuista. Esim. vasemmasta yläkulmasta 7 ja 7, joiden tulo saadaan vierestä: 49. Toinen: 6 ja 8, vastaus vierestä: 5*10-2.

KERTAUSTAULUKKO
kertotaulun sekä päässälaskun harjoittamista varten
PH. REINHARDIN MUKAAN SUUNNITELLUT Hj. Hultin
2 7 9 8 3 9 5 6 2
7 4 6 5 8 6 10 3 7
4 9 3 10 5 3 2 8 4
9 6 8 2 10 8 7 5 9
6 3 5 7 2 5 4 10 6
3 8 10 4 7 10 9 2 3
8 5 2 9 4 2 6 7 8
5 10 7 6 9 7 3 4 5
10 2 4 3 6 4 8 9 10
OSAKEYHTIÖ VALISTUS

Vastaus

Ohhoh, tuli yllättäen oma alakansakouluaika vastaan.

Muistan tuollaisen numerotaulun. Opettaja otti sen esille ja ripusti karttatelineeseen, sitten hän karttakepillä osoitti kahta numeroa peräkkäin. En muista varmaksi mutta ehkä hän sanoi numerot myös ääneen, ja luokan tai oppilaan piti vastata laskutoimituksen tulos. Yhteenlaskua, vähennyslaskua, kertotaulu. Ei siinä ajateltu että vastaus jotenkin piilee taulussa, sehän olisi ollut myös oppimisen idean vastaista. Siinähän piti nimen omaan harjoittaa päässälaskua.

Lähde:
oma kokemus

Kommentit (0)

Vastauksesi