Miten maalauksien suuret pohjakankaat valmistetaan?

Miten maalauksien suuret pohjakankaat valmistetaan?

Esimerkiksi Eugène Delacroix'n maalaus Vapaus johtaa kansaa on kooltaan 2,60 m X 3,25 m.

Kuvat: 
3 vastausta

Tavallisesti öljyvärimaalaus tehdään pohjustetulle pellavakankaalle. Leveitä pellavakankaita on saatavilla taidetarvikeliikkeistä. Esimerkiksi classenscanvas myy 4 metriä leveää pellavakangasta. Kangas pingotetaan kiilakehyksiin ja se pohjustetaan. Tavallisesti kankaaseen sivellään ensiksi liimapinta ja sen jälkeen levitetään pohjustusseos. Pohjustus on ainetta, joka ei päästä värin öljyä imeytymään tai vetistämään maalausalustaa; useimmiten käytetään gessopohjustusta tai liitupohjustetta. Käsittely voidaan tehdä myös lateksimaalilla.

Tietoa maalauspohjien valmistamisesta on saatavilla maalaustekniikoita käsittelevistä kirjoista:

Kiljunen, Veikko: Taidemaalarin materiaalioppi

Hayes, Colin Piirustus ja maalaus : opas ja käsikirja

Kommentit (0)

Hei,

ainakin vielä 1800 alkupuolella ei pohjoismaissa ( Ruotsi Suomi ) ollut kun noin 80 cm leveää pellavakangasta saatavilla. Suuret maalaukset tehtiin tarvittavan useammasta, yhteen ommelluista,  kaistaleista. Jos kyseessä oli  leveämpi ( esim. Pyhä Ehtoollinen ) maalaus sauma tehtiin vaakasuuntaan ja korkeammassa ( esim.   seisovan kuninkaan muotokuva ) sauma tehtiin pystysuuntaan. Ommel tehtiin käsin ompelemalla siten, että kankaan reunat jäivät taustapuolelle. Kangas pingotettiin, kuvapuoli pohjustettiin, hiottiin tasaiseksi siten, että se ei enää näy maalauspinnassa. Parinsadan vuoden jälkeenkin saumaa on monesti vaikea erottaa. Kustaa IV Adolf:n muotokuva ( kork. 298cm x 200 cm ) on tehty  ( muistaakseni ainakin ) kahdesta yhteen ommellusta kankaasta tehdylle pohjalle.

Samaan aikaan ranskalaisilla oli jo huomattavasti leveämpää kangasta, koska meillä Kansallismuseossa olevien, ranskalaisen maalarin maalaamat,  Aleksanteri I muotokuvat ( kork. 237,5 cm x  152,7 cm ) ovat maalattu yhdestä kankaasta tehdylle pohjalle.

Huomioithan, että nämä ovat minun omia , vuosien varrella tekemiä havaintoja, olemassa olevista kohteista, josta ne voi varmistaa? Toivottavasti näillä pääset ainakin alkuun.

Parahin terveisin,  konservaattori

Kommentit (0)

Hei,

vielä tuosta pohjustuksesta. Tuohon aikaan ( paljon sitä ennen ja sen jälkeenkin ) kangas pohjustettiin ennen maalaamista.  Yksinkertaisin, valkoinen "liima/liitu pohjuste" sisälsi, vettä, eläinliimaa esim. nahkaliimaa, liitujauhoa ja lyijyvalkoista, joka toimi myrkyllisyytensä johdosta suojana pieneliöitä ja mikrobikasvustoja vastaan.  Ensin pingotettu kangas siveltiin lämpimällä  liimaliuoksella.  Liiman kuivuttua sille siveltiin ensimmäinen kerros astiaan tehtyä, lämmitettyä pohjustusseosta. Kerroksen kuivuttua epätasaiset kohdat hiottiin ja siveltiin seuraavakerros. Seosta lämmitettäessä se sakenee veden haihtumisesta johtuen,  joten vettä pitää lisätä jokaisen lämmityskerran yhteydessä ja näin ollen jokainen uusi kerros on laimeampaa kun edellinen. Pohjustus kerroksia tehtiin yleensä useampia. Oikeaoppisesti tehdyssä ikonipohjassa on toistakymmentä ( muistaakseni 12 tai 14 ? ) pohjustuskerrosta. Pohjustuksia on sekä kuivia, kuten nuo edelliset ja öljypohjusteita ja näissä on pieniä vivahde eroja. On värillisiä, punaisia, vihreitä ja jopa ihan kullankeltaisia, tarkoitusperästä riippuen. Väri saadaan lisäämällä erivärisiä väripigmenttejä seokseen. Valkoisessa pohjusteessa lyijyvalkoinen  on siellä sen myrkyllisyyden takia.

Tässä lyhyesti maalausten pohjustuksesta,

terv.matti museolta

Kommentit (0)

Vastauksesi