Miten Helsingin metro toimii?Metro varmaankin liikkuu sähkömoottorin voimalla, ...

Miten Helsingin metro toimii?Metro varmaankin liikkuu sähkömoottorin voimalla, ...

Miten Helsingin metro toimii?
Metro varmaankin liikkuu sähkömoottorin voimalla, mutta miten siihen välitetään voima kun tarjolla ei ole samanlaisia ajolankoja kuin ratikoilla ja lähijunilla? Pelkkä korkea jännetehän ei riitä, vaan sille tarvitaan myös "vastavoimaksi" maadoitus. Arvelisin, että se on ratikoille ja sähköjunille johdettu pyörien kautta kiskoista.
Onko metrokiskoissa siis toinen jännitteinen ja eristetty maasta ja toinen vastaavasti maadoitettu, kun metro ei koske minnekään muualle kuin kiskoihin? Kuulostaa ainakin minusta vähän kaukaa haetulta, vaan kun en keksi parempaakaan. No jos näin kuitenkin on, nin eikö ole vaaraa oikosulusta jos raiteille vaikka läikähtää vähän vettä, kuten esimerkiksi rautatieasemalla pääsi viime vuonna tapahtumaan? Entäpäs johtaako lumi sähköä (tulee mieleen millaisia häviöitä mahtaisi kinoksista aiheutua)? Lisäksi mietityttää turvallisuuskuviot, nimittäin jostain syystä raiteiden läheisyyteen joutuva ihminenhän grillaantuisi hyvinkin äkkinäisesti sähkön voimalla.
Vielä tulee mieleen sellainenkin aiheeseen liittyvä kysymys, että kun metro pysähtyy, niin otetaanko sen liike-energiaa talteen johonkin vauhtipyörään hyödynnettäväksi taas liikkeelle lähdössä?

Ei haittaa, vaikka vastauksen saaminen kestäisi (uteliaisuuttani vain tässä teitä vaivaan). Penkokaa asiaa rauhassa.

Vastaus

Vastaaminen tosiaan kesti, mutta sain viimein HKL:n asiantuntijan luurin päähän.

Metroon välitetään 750 voltin tasavirta niin kutsutun kolmannen kiskon, eli virtakiskon kautta. Sen tunnistaa keltaisesta suojasta. Metrovaunun virroittimen virtakenkä laahaa virtakiskon alapintaa ja siirtää sähkön junaan.

Keltainen suoja estää myös sateen ja pienen veden läikähtelyn pääsyn virtakiskoon, eli oikosulusta ei siis näissä tapauksissa ole vaaraa. Lumikinoksetkaan eivät aiheuta ongelmia – tästä on hyvät kokemukset mm. viime talvelta. Rautatieaseman taannoisen isomman vesivahingon johdosta metroliikenne lopetettiin joksikin aikaa.

Jos ihminen menisi varta vasten työntämään sormensa suojan alle, olisi isku tappava. Liike-energiaa hyödynnetään vaunujen lämmityksessä.

Lisälukemisiksi suosittelen lähteissä mainittua, mainiota Pientä metrokirjaa.

Lähteet:
HKL:n asiantuntija
Laaksonen, Markku: Pieni metrokirja (Laaksonen, 2009)
http://www.helmet.fi/record=b1916834~S9*fin

Kommentit (0)

Vastauksesi