Miten bloggari tienaa jopa 60 000 € vuodessa bloginsa avulla?

Miten bloggari tienaa jopa 60 000 € vuodessa bloginsa avulla?

Verotustietojen mukaan suosituimmat bloggarit tienasivat jopa 60 000 € vuodessa bloginsa avulla. Miten? Mistä ne tulot tarkalleen ottaen koostuu? Mitä se vaatisi, jos nyt vaikka haluaisi tienata edes muutaman satasen vuodessa?

Vastaus

Tienaamiseen tarvitaan blogi, jonka aihe on selkeästi rajattu ja sellainen, että sen avulla on helppo myydä tavaraa. 

Naisten pukeutuminen on hyvä esimerkki viime vuosien menestystarinoista. Tyyliblogit ovat tavoittaneet laajan lukijakunnan. Toinen mahdollisuus on pienempi kohderyhmä, joka mielellään ostaa esimerkiksi harrastusvälineitä. Kuinka olisi loistava perhokalastusblogi? Kirjoittajan täytyy luonnollisesti olla aiheensa asiantuntija ja jaksaa olla innoissaan siitä vuosikaudet. Sisällön luomista helpottaa, jos ala tuottaa yleisöä kiinnostavia uutuuksia. Onko matkapuhelinblogeja jo tarpeeksi?

Kun blogi on pystyssä, alkaa raaka työ. Blogia päivitetään useita kertoja viikossa; parhaiten ansaitsevat bloggarit julkaisevat jopa kolme merkintää päivässä. Kommenttilaatikolle joutuu uhraamaan paljon aikaa. Kommentit mahdollisesti moderoidaan, kommentoijille vastataan nopeasti ja asiallinen kritiikki / häiriköiden tölväisyt hoidetaan tilanteeseen sopivasti. Samassa yhteydessä kierrellään muiden alan harrastajien blogeissa jättämässä kommentteja, joiden sisältö antaa lisäarvoa kyseiselle blogimerkinnälle.

Ansioita mielivä bloggari tähtää kaikessa kävijämäärän kasvuun ja opettelee myös hyödyntämään tilastojaan. Liian aggressiivinen itsensä ja bloginsa tyrkyttäminen saattaa kuitenkin tuhota koko yrityksen alkuunsa.

Tienaaminen kannattaa oikeastaan unohtaa. Tärkeintä on, että on osaamista tai muuta todellista annettavaa. Kokeneet bloggaajat sanovat, että raha tulee siinä sivussa, jos on tullakseen. Koskaan ei voi tietää etukäteen, mistä menestyksen vyöry lähtee liikkeelle ja milloin. Paljon riippuu silkasta sattumasta, esimerkiksi onnistuneesta ajoituksesta. Matkapuhelimista tai tableteista ei ehkä kannatakaan blogata nyt, ellei ole huippuasiantuntija. Mikä on seuraava uutuusvimpain, johon yleisö ihastuu? Menestyjä tietää siitä kaiken, esittelee sen viiden ensimmäisen bloggaajan joukossa ja on sitten jatkuvasti paras niistä viidestä.

Siinä vaiheessa, kun kävijöitä alkaa olla tuhansia viikossa, voi ruveta lähestymään mainostajia. Kirjoittaja tienaa kymppejä tai satasia, jos myy mainoksia itse. Vaatimatonkin mainosyhteistyö on hyödyllistä, vaikka ansiot jäisivät vähäisiksi. Esimerkiksi helposti toteutettava Googlen AdSense tarjoaa bloggarille kokemusperäistä tietoa siitä, mitkä mainokset vetoavat juuri hänen lukijoihinsa.

Suurten rahojen havittelijat pyrkivät löytämään yhteistyökumppanin. Silloin blogin pitäjä sijoittaa blogimerkintöihin mainoslinkkejä, jotka vievät verkkokauppaan, ja saa rahaa, kun tuotteita myydään. Tällä menetelmällä voi päästä huomattaviin ansioihin. Vaikkapa 50 000 lukijaa viikossa riittää varmistamaan neuvotteluasemat. Vähemmälläkään yrittänyttä kohteliasta bloggaajaa ei laiteta. Asiaan voi palata, kun lukijamäärä kasvaa. Erityisaloilla mainostaja voi tyytyä melko pieneen lukijakuntaan, jos blogi on aktiivinen ja sitä kommentoidaan runsaasti.

Julkisuudessa on kiinnitetty huomiota tavaroihin, joita varsinkin tyyli- ja ruokablogien pitäjät saavat ilmaiseksi. Todella menestyneet bloggaajat eivät välttämättä kirjoita riviäkään vain siksi, että saavat jotakin kokeiltavaksi tai lahjaksi. Pelkkä maininta blogissa merkitsee näkyvyyttä tuotteelle ja maksaa sen mukaisesti. 

Mikäli blogi istuu lehden tai muun verkkojulkaisijan linjaan, bloggari saattaa päästä mukaan julkaisijan blogiverkostoon, vaikkei lukijoita aluksi olisikaan yhtä paljon kuin suosituimmilla blogeilla. Silloin bloggaamisesta voidaan maksaa palkkio. 

Rahamääristä bloggaajat eivät yleensä puhu. Vaitiolo kuuluu julkaisijan kanssa tehtyyn sopimukseen. Tietoa ei juuri jaella siitäkään, mistä kaikesta blogilla ansaitut tulot koostuvat. Eniten tienanneilla on mainostajia yhteistyökumppaneina. Myös jonkin mediatalon maksama säännöllinen bloggauspalkkio kartuttaa tuloja mukavasti. Jotkut harvat huiput ansaitsevat yhteistyöllä niin hyvin, että bloggaavat päätoimisesti. Moni tekee bloggaamisen lisäksi erilaisia media-alan - tai muita! - keikkatöitä.

(Vastaaja on seurannut blogimaailmaa vuosituhannen vaihteesta näihin saakka. Kokopäivätyön myötä aikaa jäi niin vähän, että omat blogit oli viisainta lopettaa. Siksi vastaaja ei ole itse tutkinut lähdeluettelossa mainittua kirjaa, joka lupaa neuvoa, miten blogilla saa mainetta ja mammonaa. Kirja on asiantuntijoiden tekemä, ja siitä näkyy olevan pieni varausjonokin pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastoissa. Myös muita blogilla ansaitsemista käsitteleviä kirjoja löytyy, mutta tämä taitaa mennä suorinta tietä asiaan.)

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi