Mitä tarkoittaa jyrkän mäen varoitusmerkissä oleva prosenttiluku?

Mitä tarkoittaa jyrkän mäen varoitusmerkissä oleva prosenttiluku?

Esim. tiehallinto sanoo sen tarkoittavan korkeuseron suhdetta vaakasuoraan matkaan. Esim. 7% tarkoittaisi silloin, että mäki nousee 7m sadan metrin matkalla. Sitä vastaava nousukulma on 4 astetta. Sellainen mäki ei ole jyrkkä.....

3 vastausta

Prosentit ilmoittavat tien pituuskaltevuutta, joka käytännössä on sama asia kuin kulmakerroin: kuvailemassasi tapauksessa siis tosiaan sadan vaakametrin aikana mäki nousee seitsemän metriä. On sitten vähän makuasia, millaista mäkeä pitää jyrkkänä - pyöräillessä ainakin tulee hiki pitkässä seitsemän prosentin mäessä. Merkin tarkoitus on ilmeisesti ilmoittaa tien yleiseen linjaukseen nähden jyrkästä mäestä eikä esimerkiksi toistuvista lyhyistä nyppylöistä.

Kommentit (0)

Asiakas jätti palautejärjestelmän kautta korjaavan täydennyksen kirjaston vastaukseen (06.03.2013):

Vastaus ei tosiaan selvennä asiaa. Kun vastaaja seuraavan kerran näkee jyrkän mäen liikennemerkin, esim. 7%, niin kannattaa laskea mikä sellaisen mäen kulma on tiehallinnon sivuilta löytyvän määritelman mukaan ja verrata tulosta todellisen mäen jyrkkyyteen. Vastauksen perusteella 7% mäen kulma olisi Arctan(0.07) = 4 astetta.

Pyöräilyvertauksesta huolimatta 4 asteen mäki ei ole jyrkkä. Vastaaja voisi piirtää paperille tai jollain ohjelmalla tietokoneen näytölle vaakasuoran viivan ja siihen nähden 4 asteen kulmassa olevan viivan, niin selviää, että 4 asteen kulmaa ei voi tulkita jyrkäksi vaikka pyöräilisi kuinka huonokuntoisena vain. Ja jokaisella pyöräilijällä loppuu puhti jossain vaiheessa, vaikka mäki olisi 0% :-).

Olen yrittänyt löytää selitystä %-luvulle googlen kautta ja tiehallinnon nettisivuilta, mutta sama ristiriita on aina vain: olisi loogista, että prosenttiluku olisi korkeuden suhde pituuteen, mutta silloin kulma ei täsmää kokemukseen mäen "jyrkkyydestä". Sitä paitsi merkki on selvästi tehty autoilijoille, jotka eivät hengästy mäen jyrkkyyden takia.

Jos korkeusero per pituus on esim 7m/100m = 0.07 = 7%, niin kulma on siis 4 astetta.

Jos liikennemerkin 7% tarkoittaisi itseasiassa 7 x 10% eli 70%, niin kulma olisi 35 astetta, mikä olisi jo jyrkkä ja paremmin vastaisi sitä kokemusta, jonka saa kun ajaa mäkeen, jota edeltää 7% jyrkän mäen merkki.

Kommentit (0)
03.09.201417:11
12702
45

Edellä mainittu "asiakas" on ilmeisesti vain ihminen, sillä ihmiselle on tunnetusti ERITTÄIN vaikeaa arvioida jyrkkyyksiä. Todistus löytyy jo siitä, kun kysyjä kertoo saaneensa jyrkän mäen kokemuksen siinä seitsemän prosentin mäessä! Kun katsot kallionjyrkänteeltä alas - varsinkin, jos tehtävänäsi on laskeutua siitä köyden avulla ensikertalaisena - vannot esiäitisi haudan kautta, että rinne on pystysuora. Kun sitten pääset näkemään paikan sivulta, olikin rinne ehkä 50-60-asteinen.

Paperille piirretty vino viiva ei tarkoita tässä yhteydessä mitään. Neljän asteen pitkä ylämäki on huonokuntoiselle pyöräilijälle tuskaa. Maastopyöräilijöiden sivustoilla asiasta löytyy keskusteluja, ja enemmistö on selkeästi sitä mieltä, että (sattumalta) juuri 7 prosenttia on jo kategoriassa "jyrkkä" ja esim. 13 % (7,4 astetta) on "erittäin jyrkkä". 35 prosentin mäessä (19,3 astetta) kovimmankin maastopyöräilijän on noustava taluttamaan. En tunne alamäkiajoa lainkaan, mutta veikkaisin, että noissa lukemissa ovat heidänkin mäkensä, vaikka näyttävät (varsinkin videolla) paljon jyrkemmiltä.

Liikennemerkkiin prosenttiluku on merkitty ensisijaisesti kuorma-autoille, joille tuo 7 prossaa on täydessä lastissa melkoinen haaste, pidempään jatkuessaan. Ameriikan ihmemaassa, missä lähes kaikissa henkilöautoissa on automaattivaihteet, on liikennemerkkiin merkittävä min. 6 % nousu, jotta kuski osaa vaihtaa kakkoselle, muuten kone voi ainakin helteellä hyytyä. Samoin 6 prossan nousuun pitäisi siellä rakentaa kuorma-autoille väistökaista.

Off-road-autoilussa jyrkimmät paikat ovat 70 prosenttia eli 35 astetta. Ei näytä paperille piirrettynä hirmu pahalta, mutta luonnossa, pehmeällä tai liukkaalla alustalla sellaisessa menee melkein joka kuski kumolleen. Varta vasten rakennettua testimäkeä ja erikoisrenkailla pääsee parhaan A-luokan maastoauto 100-prosenttista eli 45 asteen mäkeä ylös. Maastossa tuollaisessa jyrkänteessä aika pieni nytkähdys riittää viemään auton painopisteen renkaan pitokohdan ulkopuolelle. Ihmisen yrittäessä kävellä moista ylös (tai alas) ei tahdo kengän kitkapinta riittää, kokeile jossain leikkipuistossa!

Kommentit (0)

Vastauksesi